نمایشگاهی از طرح های جابربن حیان دانش آموزان دبستان پسرانه علوی کودک در سالن نیکی لند تبریز دایر شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه علوی، نمایشگاهی از آثار و طرح های دانش آموزی که برای جشنواره جابربن حیان آماده سازی شده بود، در سالن نیکی لند به نمایش گذاشته شد.

در این جشنواره، آثار و طرح های دانش آموزان پایه های اول و ششم با موضوعات اجتماعی، علوم، ریاضی و غیره مورد داوری قرار گرفت و مقرر شد از دانش آموزان منتخب تجلیل شود.

گفتنی است طرح جابر یک طرح پژوهش محور بوده و اغلب به دست سازه‌های عملی دانش آموزان و آزمایش‌های مربوط به نکات درسی آن‌ها تمرکز دارد. اما با این حال گاهی مشاهده می‌شود که دانش آموزان در محور‌های مستندسازی و تحقیق زمینه‌ای این طرح شرکت کرده و حائز رتبه می‌شوند.

شرکت در طرح جابربن حیان نه تنها توسط مدارس ابتدایی ایران بلکه در کشور‌های همسایه نیز صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال در کشور روسیه استقبال بسیار زیادی از این طرح پژوهش محور می‌شود.

طرح جابر برای دانش آموزان این امکان را فراهم می سازد که آنچه را تئوری آموخته اند به تبعیت از دانشمند بزرگ کشورمان “جابر ابن حیان” در قالب آزمایش های تجربی تست کرده و ماهیت آنچه را که تا به امروز آموخته اند در تجربه ای شیرین، کودکانه و علمی کشف نمایند.

طرح جابر ، نام طرحی تحقیقاتی پژوهشی است که از حدود ۳ یا ۴ سال پیش در مدارس ابتدایی پایه اول تا ششم در حال اجرا است. نام این طرح برگرفته از اسم کیمیاگر مشهور ایرانی و «پدر علم شیمی»، جابر بن حیان، دانشمند قرن دوم هجری خورشیدی است. طرح جابر در سه سطح مدرسه ای، منطقه ای و استانی، و در زمینه علوم برگزار می شود.

هدف وزارت آموزش و پرورش از برگزاری این طرح تربیت دانش آموزانی کارآزموده در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی است تا دانش آموزان از سنین پایین تر مفاهیمی مانند روش تحقیق را آموزش ببینند و برای انجام تحقیقات و پروژه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر در آینده آماده شوند. ایجاد روحیه‌ی پژوهشی و برانگیختن حس تحقیق و کاوش در دانش آموزان در کنار پرورش دانش آموزان خلاق از اهداف طرح جابر است.

تقویت روحیه پژوهشگری در دانش آموزان، تقویت روحیه کار تیمی، تقویت نوشتار زبان فارسی با گزارش نویسی، افزایش مهارت های دستی به وسیله‌ی ساخت مدل، افزایش اعتماد بنفس و خود باوری دانش آموزان، افزایش خلاقیت دانش آموزان به وسیله انتخاب طرح و ایده، آمادگی برای انجام تحقیقات پیچیده‌ تر و سخت تر در آینده و ایجاد حس رقابت سالم علمی بین دانش آموزان ابتدایی از اهداف برگزاری این جشنواره به شماره می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *