لبخند زدن یکی از بهترین کاری است که هر فرد می تواند برای سلامتی و تندرستی خود انجام دهد. خندیدن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و باعث شود احساس بهتری داشته باشید. خنده برای همه سنین، مفید است. نوجوانان نیز می توانند از فواید خنده بهره مند شوند. با لبخند زدن حتی می توانید به آسانی به رویاهای خود دست پیدا کنید و آنها را به واقعیت تبدیل نمایید. لبخند، مزایای زیادی دارد و شما را در راه رسیدن به یک زندگی شادتر و سالم تر، یاری می رساند. در این مطلب به طور اختصاصی درباره تأثیر خنده بر سلامت نوجوانان صحبت می کنیم.

هر موقع احساس ناراحتی کردید، فقط کافیست برای چند ثانیه لبخند بزنید! شاید در آن شرایط خاص، این یک کار سخت باشد اما به خودتان فشار بیاورید و تا آنجا که شده لبخند کوچکی بر لب بنشانید! ممکن است برایتان عجیب به نظر برسد اما این کار به شما کمک زیادی می کند! یک لبخند کوتاه باعث ترشح اندروفین، هورمون تقویت کننده خلق و خوی طبیعی و کاهش استرس در شما می شود.

خنده می تواند باعث شود که قابل اعتماد به نظر برسید و افراد، احساس نزدیکی بیشتری با شما داشته باشند، بنابراین وقتی به کمک نیاز دارید، قطعاً افراد زیادی تمایل دارند که به شما یاری برسانند. اگر والدینی هستید که فرزند نوجوان دارید، بد نیست که مهارت های لبخند زدن در هر شرایط را به او بیاموزید. این یک تکنیک تقویتی است که بتواند وضعیت فرد در کل روز را بهبود ببخشد و حس بد را از او دور کند.

لبخند زدن می تواند خلق و خوی نوجوانان را تقویت کند. آیا تا به حال متوجه شده اید وقتی فرزند نوجوان شما لبخند می زند، چقدر احساس بهتری دارد؟ و البته خود شما به عنوان والدین هم این احساس خوشایند را دارید!!

هنگام خندیدن، پیام های خوبی به مغز ارسال می شوند که می گویند: “همه چیز، خوب است!”. و آن زمان که مغز شما این پیام را دریافت می کند، اندروفین را آزاد می کند؛ این ترکیب شیمیایی است که باعث ایجاد حس خوب و خوشحالی در فرد می شوند.

تأثیر خنده بر سلامت نوجوانان فقط به این موارد ختم نمی شود. لبخند زدن موجب می شود که روحیه نوجوان، تقویت شود و اعتماد به نفس بالاتری پیدا کند، بنابراین بیشتر تمایل دارد که با گروه همسالان خود ارتباط برقرار کند و از صحبت کردن با دوستان خود لذت ببرد. 

شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که لبخند زدن، مسری است! خنده یکی از بهترین راه هایی است که می تواند به دیگران نشان دهند شما از دیدن آنها خوشحال شده اید. وقتی شخص دیگری می بیند که شما خنده بر لب دارید، حس خوب به او منتقل می شود و این یک راه ارتباط مثبت است. گاهی این تأثیرات به قدری اهمیت پیدا می کنند که گفته اند “لبخند”، یک زبان جهانی محبوب است!

۴ تا از مهم ترین مزایای خنده برای سلامتی نوجوانان

۱- خنده باعث می شود جذاب تر به نظر برسید

گروه سنی نوجوانان همیشه به دنبال این هستند که جذاب تر و زیباتر به نظر برسند. اینکه یک نوجوان از دیدگاه دیگران، بهتر دیده شود، بسیار زیاد اهمیت دارد. خنده می تواند به نوجوانان کمک کند تا زیباتر و جذاب تر دیده شوند و ظاهری دلنشین تر داشته باشند. وقتی لبخند می زنید، عضلات چهره شما حرکت می کنند و این به افزایش جریان خون در صورت شما کمک می کند؛ بنابراین، نمای چهره شما زیباتر دیده می شود.

زمانی که خنده بر لب داشته باشید، چهره شما درخشان به نظر می رسد و اعتماد به نفس بهتری پیدا می کنید. فراموش نکنید مردم به طور ذاتی جذب کسانی می شوند که شادتر هستند و حس خوشایندی را به آنها منتقل می کنند.

۲- به بهبود روابط بین همسالان کمک می کند

لبخند زدن، شکلی از ارتباط غیر کلامی است که می تواند احساسات و مقاصد مثبت دیگران را به سایرین منتقل کند. وقتی یک نوجوان به فرد دیگری لبخند می زند، به او نشان می دهد که از او قدردان است، یا دوستش دارد یا اینکه از دیدن او خوشحال شده است. این به حفظ ارتباط بین فردی بسیار کمک می کند. 

لبخند زدن برای ارتباط حس خوب، یک اصل سلامت روانی است و برای همه نوجوانان، این گروه سنی حساس، اهمیت زیادی دارد. خندیدن به همه نوجوانان کمک می کند که هم خودشان احساس بهتری داشته باشند و هم به طرف مقابل خود نشان دهند که تمایل به حفظ ارتباط دوستانه دارند.

۳- استرس را کاهش می دهد و باعث بهبود سلامت جسمانی می شود

یکی دیگر از تأثیرات مهم خنده بر سلامت نوجوانان، کاهش استرس و اضطراب و کمک به سلامت جسمانی آنها است. شکی در آن نیست که شرایط زندگی، همیشه هم آن طور که ما می خواهیم، پیش نمی رود! سختی ها اجتناب ناپذیر هستند! بنابراین، یک نوجوان باید مهارت های رویارویی با این شرایط متغیر را در خود تقویت کند.

خنده می تواند سطح استرس نوجوانان را تا حد زیادی کاهش دهد، در آنها اعتماد به نفس ایجاد کند، حس خوب به وجود بیاورد و روابط بین دوستان و اعضای خانواده را نیز بهبود بدهد. استرس زیاد در زندگی موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می شود که خطرناک است. اما خنده، تمرین خوبی برای کاهش اثرات شدید اضطراب و نگرانی در زندگی می باشد.

۴- خنده به سلامت مغز کمک می کند

موقع خندیدن، بلافاصله احساس شادی به مغز شما منتقل می شود، بنابراین، سیگنال ها نشان می دهند که همه چیز خوب است. زمانی که لبخند شما طبیعی تر و بیشتر می شود، خیلی زود احساس می کنید که حالتان بهتر است، جهان برایتان روشن تر و قابل کنترل است و می توانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

سایر مزایایی که خنده برای سلامت نوجوان به همراه دارد

علاوه بر تمامی مواردی که در قسمت بالا معرفی کردیم، برخی از فواید نیز درباره تأثیر خنده بر سلامت نوجوانان به طور قابل توجهی بیان شده اند. در این قسمت نیز با ما همراه باشید.

۱- لبخند زدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

لبخند زدن می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. وقتی لبخند می‌زنید، ماهیچه‌های صورت شما سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستند که می‌تواند به ترشح هورمون‌های تقویت‌ کننده سیستم ایمنی کمک کنند. همچنین در این شرایط، بدن، آنتی بادی های ضد عفونت بیشتری تولید می کند و عملکرد سلول های T را بهبود می بخشد، بنابراین از فرد در برابر بیماری محافظت می کند. 

به همین دلیل است می گوییم هر موقع که احساس ناراحتی می کنید یا با شرایط سخت و ناخوشایند روبرو هستید، سعی کنید لبخند بزنید. خنده به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید و از بیمار شدن شما جلوگیری خواهد کرد!

۲- لبخند زدن، درد را تسکین می دهد

تئوری “لبخند” نشان می دهد که هورمون های اندورفین، مُسکِن های طبیعی هستند. هنگام لبخند زدن، اندورفین ترشح می شود و خلق و خوی فرد را بهبود می بخشد و در نتیجه باعث کاهش بیشتر درد می شود. وقتی لبخند می زنید، مثل این است که یک دوز کوچک از داروی “احساس خوب” را مصرف می کنید!

۳- خنده باعث بهبود سلامت قلب و عروق می شود

هنگامی که لبخند می زنید، ماهیچه های صورت شما منقبض می شوند و به افزایش جریان خون به مغز کمک می کنند؛ خنده می تواند از طریق کاهش فشار خون، به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Psychophysiology منتشر شده است، افرادی که در حین انجام کارهای استرس‌زا، بیشتر لبخند می‌ زدند، ضربان قلب کمتری نسبت به افرادی داشتند که لبخند نمی‌زدند!

جمع بندی

اهمیت لبخند را نمی توانیم دست کم بگیریم! تأثیر خنده بر سلامت نوجوانان، کاملاً شناخته شده است. خندیدن نه تنها برای تعاملات اجتماعی، ضروری است، بلکه می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت روحی و جسمی داشته باشد. طبق تحقیقات، هر موقع که احساس ناراحتی داشتید، سعی کنید لبخند بزنید حتی اگر تمایلی به این کار نداشته باشید! نوجوانان نیز باید مهارت حس خوب و لبخند زدن در هر شرایط را بیاموزند و از فواید آن بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *