پس از پایان شیوع ویروس کرونا، مدارس و موسسات آموزشی مجدداً بازگشایی شدند. برگزاری کلاس های حضوری مزایای زیادی را به همراه دارد، اما این چالش را به وجود آورده که آیا این اتفاق می تواند پایان آموزش های مجازی باشد یا خیر؟ در این بخش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

شکی در آن نیست که آموزش‌های مجازی، جزئی جدایی ناپذیر از تدریس در کلاس درس و آموزشگاه های عالی می باشد. هر موسسه در کنار کلاس های حضوری، از امکانات فضای آنلاین بهره می‌برد تا دوره های آموزشی و تدریس را کامل تر کند.

آن دسته از مدارس و موسسه های آموزش عالی یا آموزش خصوصی که به دنبال افزایش راندمان و بهره وری کارکرد خود هستند و می‌خواهند فراگیران و دانش آموزان  موفق را تربیت کنند، تمام تلاش خود را برای استفاده از هر دو روش به کار می گیرند.

آموزش های مجازی و کلاس های حضوری، به ویژه در دوره شیوع ویروس کرونا، هر کدام چالش های خاص خود را به همراه داشت. اکنون که این دوران سخت تقریباً به پایان رسیده است، مشکلات تدریس در فضای آنلاین و حضور در کلاس‌های درس، همچنان در نوسان است.

همه ما می دانیم که اگر دانش آموزان در کلاس های حضوری شرکت کنند، فرایند آموزش و درک مطالب برای آنها راحت تر خواهد شد. از طرف دیگر، برقراری نظم در کلاس درس توسط معلم به صورت حضوری، بسیار راحت تر است و معلم می تواند فضای شاد و تری را فراهم کند. در کلاس درس، خستگی دانش آموزان طولانی نخواهد شد و میزان تعاملات دانش آموزان با یکدیگر بیشتر و بهتر اتفاق می افتد.

از آنجایی که صحبت ها و بحث ها درباره برگزاری کلاس های حضوری و مشکلات ادامه آموزش های مجازی همچنان ادامه دارد، در ادامه این مطلب، این مسئله را تا حدودی بررسی می‌کنیم و به کلیات موضوع می پردازیم.  اگر شما هم جزو خانواده هایی هستید که فرزند دانش آموز دارید، یا اگر به عنوان مدرس و معلم درگیر این فضای آموزشی هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

مقایسه مزایا و معایب کلاس های حضوری و آموزش های مجازی

آیا شروع کلاس های حضوری، پایان آموزش های مجازی خواهد بود؟

به عنوان فردی از جامعه، شاید از خود بپرسید که آیا شروع کلاس های حضوری در سال ۱۴۰۱ می تواند پایان آموزش های مجازی باشد یا خیر؟

قطعاً نمی توانیم بگوییم که آموزش‌های مجازی به طور کلی به پایان می‌رسد؛ چون فضای اینترنت به شدت پویا و رو به رشد است و بنابراین بهترین فرصت را برای فراگیری بسیاری از مفاهیم و دروس فراهم می کند.

دانش آموزان، هر اندازه هم که در کلاس های حضوری شرکت کنند، باز می توانند در اوقات فراغت خود از آموزش های مجازی نهایت بهره را ببرند.

کلاس های حضوری و آموزش های مجازی، هر کدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد. آموزش های مجازی بدون محدودیت مکانی و زمانی در دسترس هستند؛ امکان به اشتراک گذاری فایل های آموزشی تصاویر و ویدیو ها از طریق فضای مجازی به راحتی امکان پذیر است، بنابراین حتی اگر ساعات آموزشی مدرسه یا دانشگاه به اتمام رسیده باشد، معلم و دانش آموزان می توانند آموزش ها را همچنان در ساعات دیگری دنبال کنند.

به دنبال مزیت بزرگی که آموزش مجازی برای در دسترس بودن در هر زمان و هر مکان دارد، این مزیت برای کلاس های حضوری همیشه فراهم نیست. کلاس حضوری یعنی در یک زمان خاص و در مکان خاص، تعدادی دانش آموز یا فراگیر حاضر می‌شوند تا دروسی را بیاموزند، بنابراین محدودیت‌هایی وجود دارد.

اگر بخواهیم یکی از مهمترین تفاوت های آموزش مجازی و کلاس های حضوری را بیان کنیم، میزان ارتباطات و تعاملات مثبت بین معلم و شاگردان است. شرکت در کلا سهای حضوری، این امکان را فراهم می‌کند که دانش‌آموزان یکدیگر را ملاقات کنند، با هم صحبت کنند و به بحث و تبادل نظر بپردازند؛ چیزی که در کلاس مجازی به ندرت فراهم می شود.

آموزش های مجازی، ارتباطات اجتماعی را به شدت کاهش می دهد. اگرچه این آموزش ها انعطاف پذیر است اما در طولانی مدت، به شدت خستگی آور و کسل کننده می شود و می تواند باعث کاهش انگیزه دانش آموزان نسبت به یادگیری دروس باشد.

شرکت در کلاس های حضوری یک مزیت بزرگ را دارد و آن هم افزایش انگیزه معلمان نسبت به تدریس و برای دانش آموزان، علاقه مند شدن به یادگیری است. هزینه های کلاس های حضوری و آموزش های مجازی به امکانات هر شهر و منطقه بستگی دارد، بنابراین نمی توان یک عدد یا رقم ثابتی را برای برای آن عنوان کرد.

دانش آموزانی که در مناطق محروم با امکانات کمتر زندگی می کنند، برای آموزش های غیر حضوری با مشکلات زیادی مواجه هستند، بنابراین کلاس های حضوری به نفع آنها خواهد بود.

کدام یک رشد شخصیت اجتماعی دانش آموزان را ارتقا می‌دهد؛ آموزش مجازی یا کلاس های حضوری؟

یکی از مهمترین موضوعاتی که در کنار مباحث قبلی برای آموزش مجازی و کلاس های حضوری مطرح می‌شود این است که کدام یک از روش های آموزشی باعث ارتقای رشد شخصیتی و اجتماعی دانش آموزان خواهد شد؟

سوال فوق یکی از چالش های مهم است که مورد بررسی تحقیق و مطالعه قرار گرفته است. یکی از مهمترین اهداف آموزش، ارتقای مهارت های اجتماعی در دانش آموزان، در همه مقاطع تحصیلی می باشد. اگر آموزش های مجازی بتواند به این هدف کمک کند، مفید خواهد بود؛ در غیر این صورت نه تنها نتیجه مثبت ندارد، بلکه می‌تواند آسیب‌هایی را نیز به همراه داشته باشد.

رشد شخصیتی و اجتماعی دانش آموزان به کانون خانواده و محل آموزش وابسته است. اگر والدین محل مناسبی را در خانه برای آموزش و پرورش فرزند خود فراهم کنند، نیمه دیگر این مسیر در مدرسه اتفاق می افتد.

حال تصور کنید مدرسه صرفاً آموزش های مجازی را ارائه می دهد و هیچ حمایتی از نظر روابط اجتماعی و شرکت در گروه همسالان اتفاق نمی افتد؛ در چنین شرایطی، دانش آموزان به تدریج خسته و بی انگیزه می‌شوند و راندمان یادگیری آنها به شدت کاهش پیدا می کند.

با توجه به موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که آموزش‌های مجازی هیچکدام نمی توانند رشد شخصیتی و اجتماعی دانش آموزان را تضمین کنند، اما اگر همین روش های نوین و جدید با کلاس های حضوری آمیخته شود، بیشترین و بهترین بازدهی را ایجاد خواهد کرد.

فضای مدرسه و حضور دانش آموزان در میان همسالانشان، روحیه آنها را تقویت می‌کند و به این ترتیب یاد می‌گیرند که چطور صحبت کنند؛ چطور با همسالان ارتباط برقرار کنند؛ و مهارت های ارتباطی و اجتماعی را بهتر بیاموزند.

جمع بندی

آموزش های مجازی، روش های نوین و جدیدی هستند که برای تمام مقاطع تحصیلی کاربرد دارند. در دوران شیوع ویروس کرونا، کلاس های حضوری لغو شدند و آموزش های مجازی جای آنها را گرفتند. اکنون که این اوضاع بهبود پیدا کرده است و حضور در کلاس درس مجدداً آغاز گشته، فرصت رشد بهتر و تعاملات بیشتر را برای دانش آموزان و معلمان فراهم ساخته است.

حال یک چالش بزرگ وجود دارد و آن هم این است که آیا با شروع کلاس های حضوری، آموزش های مجازی به پایان می رسد یا همچنان ادامه دارد؟!

با توجه به مفاهیمی که در این مطلب به آنها پرداختیم، برای به دست آوردن بهترین نتیجه در آموزش، در تمام مقاطع تحصیلی و کمک به رشد شخصیتی و اجتماعی فراگیران، بهترین کار این است که در کنار کلاس های حضوری، از روش‌های جدید و فناوری های نوین در آموزش های مجازی نیز استفاده گردد.

موسسه آموزشی سیمناد با اتکا و آخرین فناوری های آموزشی روز دنیا و تجربه چندین ساله، فرصتی را فراهم کرده که دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی بتوانند از هر نظر پیشرفت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *