برای آموختن لحظه ای نباید درنگ کرد، آن هم در خانه های تاریخی که رنگ و بوی هنر ایرانی را به خود گرفته اند، درس را باید در بین همین سفال های رنگارنگ آموخت که اینگونه مزه علم و دانش در دهانمان بماند.

به گزارش روابط عمومی موسسه علوی، اینجا درمدارس علوی، هر روز متفاوت تر از روزهای دیگر است، آموختن و یادگیری درس، کسل کننده سپری نمی شود بلکه هر روز دانش آموزان درس های زیادی از زندگی، علم، هنر و تاریخ را به شیوه ای قابل لمس می آموزند، آنها به خوبی می توانند هنر را از نزدیک با مشاهده و تحقیق  یاد بگیرند و غرق هنر و زندگی شوند.

اینجا مسیر یادگیری از قبل برای دانش آموزان تسهیل شده است، مسیر علم از موزه ها، خانه های تاریخی و مراکز علمی و هر آنچه که یادگیری را بهتر و زیباتر می کند، عبور می کند.

سفر به موزه سفال خانه علوی(خانه ای تاریخی در تبریز) یکی از برنامه های اردویی بود که برای دانش آموزان پایه سوم دبستان دخترانه علوی کودک برنامه ریزی شده بود تا بچه ها از نزدیک با ماهیت هنر، تلفیق هنر، درس و زندگی آشنا شوند.

وقتی قدم در این خانه تاریخی گذاشتیم، بوی یاسمن های بنفش به مشاممان رسید، در وسط حیاط حوضی آبی رنگ با فواره های افشان خانه را مزین کرده بود.محو زیبایی نمای تاریخی ساختمان شدیم، کنده کاری هایی در دیوارها و حیاط ساختمان خود نمایی می کرد، روی برخی دیوارها کاشی های سفالی زیبا طراحی شده بود.

بی صبرانه وارد موزه سفال شدیم، دیوار کوب، کاسه و کوزه های زیبای سفالی، محوطه موزه را زیباتر کرده بود، دانش آموزان با ذوق و اشتیاق از معلم و مدیر موزه سوالاتی می پرسیدند.

دانش آموزان در خصوص نحوه تهیه خاک سفال، ساخت آن و مراحل رنگ آمیزی و پخت سفال درون کوره اطلاعات بسیار مفیدی کسب کردند.

سمیرا پور حیدر، معاون پرورشی دبستان دخترانه علوی کودک نیز که در این اردوی یک روزه دانش آموزان را همراهی می کرد، در خصوص این سفر گفت: این اردوی یک روزه با هدف آشنایی کودکان با آثار هنری، تاریخی برنامه ریزی شده بود، سفال یکی از هنرهای مهم ایرانیان مخصوصا مردم تبریز است و نقاشی روی سفال نیز یکی از رشته های پر طرفدار محسوب می شود وجزو هنرهایی است که کودکان به آموزش آن بسیار علاقمند هستند.

وی افزود: چندین بار کودکان در مدرسه درخواست کرده بودند که می خواهند از نزدیک با سفالگری آشنا بشوند، برای همین تصمیم گرفتیم بچه ها را به موزه سفال بیاوریم تا از نزدیک با روند سفالگری آشنا بشوند.

وی با بیان اینکه قبلا در مدرسه با توجه به علاقه دانش آموزان به سفال، کار رنگ آمیزی سفال را انجام داده بودیم، گفت: این اردوهای یک روزه تاثیر بسیار شگرفی در یادگیری کودکان دارد، چرا که آنها از نزدیک به وضوح یاد می گیرند و مشاهده خیلی در یادگیری و فهم دانش آموز تاثیر دارد و دانش آموز ممکن است تا آخر عمر این بازدید و خاطره آموزش را فراموش نکند .

پور حیدر گفت: هنر را نمی توان از زندگی حذف کرد و ما در بین دانش آموزان استعداد یابی می کنیم و دانش آموزانی که علاقه و استعداد کافی را در این زمینه دارند، کشف و تقویت می کنیم، این دانش آموزان می توانند در آینده با یادگیری هنر، کارآفرینی کنند و آینده شغلی خوبی داشته باشند.

مهدیه کریم پور، مدیر داخلی موزه سفال نیز در گفتگو با خبرنگار موسسه علوی در خصوص روند ساخت سفال گفت: سفال یک نوع تراپی هنری است که انرژی مثبت و شادی بخش روح کودکان و بزرگسالان است، رنگ هایی که در سفالگری به کار می بریم در ایجاد روحیه ای شاد تاثیر بسزایی دارد. در کار سفالگری، تکنیک های نقاشی روی سفال، رنگ آمیزی، کنده کاری، مشبک کاری و برجسته کاری داریم، کودکان در ابتدای آموزش، سفال را به صورت ابتدای با کار کردن روی گِل یاد می گیرند.

وی تاکید کرد: کار با سفال منجر به افزایش یادگیری و خلاقیت و نوآوری  در دانش آموزان می شود.

سادنا سعیدی، دانش پایه سوم دبستان دخترانه علوی کودک در خصوص این بازدید گفت: امروز که موزه سفال آمدیم، بسیار خوشحال هستیم، چیزهای زیادی در خصوص کار با سفال یاد گرفتیم، به عنوان مثال فهمیدیم که خاکی که در سفال به کار میبرند، از خاک آذربایجان است و نحوه ساخت سفال را یاد گرفتیم اینکه بعد از چه مراحلی سفال به داخل کوره می رود و رنگ آمیزی می شود، با انواع سفال آشنا شدیم، خیلی اردوی عالی بود و دوست دارم از این به بعد این برنامه ها بیشتر برگزار شود.

ال آی کرم نیا، یکی از دانش آموزان این دبستان در خصوص این اردو گفت: همیشه کسب اطلاعات در خصوص آثار هنری و تاریخی برای من بسیار ارزشمند بوده و با بازدید از موزه سفال، به صورت ملموس با نحوه ساخت سفال آشنا شدم و به عنوان یک دانش آموز از این نوع بازدید ها و اردوهای علمی و هنری بسیار استقبال می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *