ادامه تحصیل در یک دانشگاه در شهرستان برای اکثر جوانان که به تازگی وارد دانشگاه شدند، چالش های زیادی به همراه دارد. مجزا از اینکه دوران کنکور، سخت و شاید طاقت فرسا می باشد و استرس شدیدی به دانش آموزان وارد می شود، انتخاب یک دانشگاه خوب، به اندازه خودش ایجاد اضطراب می کند. تقریباً تمام داوطلبین کنکور سراسری علاقه مند هستند تا در رشته های خوب در یک دانشگاه عالی رتبه قبول شوند. اما این تازه آغاز راه است! زندگی دانشجویی در شهرستان، مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه، دغدغه های ذهنی زیادی برای شرکت در کنکور و قبول شدن در دانشگاه خوب با رتبه عالی دارند. این تنها یک سمت قضیه است. اگر دقیق تر به این مسیر نگاه کنید، متوجه جزئیات بیشتری خواهید شد.

فرض کنید دانش آموزان در کنکور دانشگاه قبول می شوند و قرار است در شهر دیگری به تحصیل مشغول باشند؛ تحصیل در دانشگاه های شهرستان ها مزایا و معایب متعددی دارد.

هر دانش آموز روحیات و خلقیات مخصوص به خودش را دارد، بنابراین نمی توان گفت که همه آنها می توانند در شهرستان، زندگی دانشجویی خوبی داشته باشند.

رقابت بین داوطلبان کنکور سراسری گاهی آنقدر پیچیده و نزدیک می‌شود که اکثر آنها فراموش می کنند اگر قرار است در شهر دیگری تحصیل کنند، به چه چیزهایی نیاز دارند؛ یا چه سختی هایی پیش روی آنها قرار می گیرد.

شرکت در کنکور سراسری به نوعی سرنوشت‌ساز است. اهداف داوطلبان از تحصیل در دانشگاه در رشته مورد علاقه شان نیز با هم متفاوت است. برخی می خواهند فقط در رشته پزشکی و مهندسی تحصیل کنند؛ و برخی دیگر فقط به دنبال رشته های هنری هستند. عده‌ای دیگر به برترین دانشگاه‌های ایران فکر می‌کنند. و برخی دیگر علاقمند هستند پس از پایان دوره کارشناسی بورسیه تحصیلی خارج از کشور بگیرند.

تمام موارد فوق برای دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه وجود دارد. اما کدام دانشگاه ها برای کدام دانش جویان مناسب تر است؟ آیا هر داوطلب پتانسیل این را دارد که در شهر دیگری درس بخواند یا خیر؟

در این مطلب می‌خواهیم به مزایا و معایب ادامه تحصیل در دانشگاه های شهرستان ها بپردازیم.

مزایای ادامه تحصیل در دانشگاه شهرستان ها چیست؟

۱- تحصیل در شهرستان، فرد را مستقل بار می‌آورد

یکی از بزرگ ترین و مهمترین مزایای تحصیل در شهرستان در یک دانشگاه خوب این است که دانشجویان مستقل بار می آیند. یعنی مسئولیت زندگی دانشجویی خود را بر عهده می گیرند و از طرفی مجبور می شوند بودجه مالی روزانه خود را مدیریت کنند. مستقل شدن، بخشی از زندگی دانشجویی در شهر دیگری است.

دانشجو در زندگی دانشجویی خود یاد می گیرد که چطور پس انداز کند؛ چطور درست خرج کند؛ و همچنین می تواند مدیریت زمان خود را برعهده بگیرد. برخی از دانشجویان در ابتدا فکر می کنند زندگی در شهرستان، کار آسانی نیست؛ اما این سختی ها را پیش رو دارد. کسانی موفق خواهند بود که بتوانند با شرایط شهرستان، بهتر سازگار شوند.

۲- تحصیل در شهرستان، تجربه های جدیدی برای دانشجویان دارد

دومین مزیت مهم برای ادامه تحصیل در دانشگاه های شهرستان، کسب تجربه های جدید است. دانشجویان در خوابگاه دانشجویی، یا آپارتمان دانشجویی زندگی می کنند؛ پس ممکن است با چند دانشجوی دیگر با فرهنگ های متفاوت هم خانه باشند. بنابراین چیزهای جدید یاد می گیرند و تجربه های تازه برای خود رقم می زنند. تحصیل در شهر دیگر، دانشجویان را به یک فرد خودساخته تبدیل می کند. اما باز هم دانشجویان باید حواسشان باشد تا بتوانند مشکلات را پشت سر بگذارند.

۳- دانشجویان، مسئولیت پذیر خواهند شد

تحصیل در شهرستان به دانشجویان کمک می کند همه مسئولیت های زندگی و درس را خودشان برعهده بگیرند. زندگی دانشجویی یعنی اینکه فرد خودش آشپزی می کند؛ کارهای شخصی خانه را خودش انجام می دهد؛ لوازم مورد نیاز و احتیاجات روزانه را خودش تهیه می کند؛ و اگر لازم باشد یک کار دانشجویی موقت پیدا می کند. همه اینها باعث می شود دانشجویان در شهرستان، مسئولیت پذیرتر باشند.

۴- تحصیل در شهرستان، اعتماد به نفس دانشجو را بالاتر می برد

وقتی دانشجویان در دانشگاه شهرستان درس بخوانند، بر توانایی ها و مهارت های خود تکیه می‌کنند. پس این فرصت فراهم می شود که اعتماد به نفس خود را تقویت نمایند. دانشجویان در موقعیت های مختلف، خودشان تصمیم می گیرند؛ اقدام می کنند و عواقب تصمیم گیری خود را برعهده خواهند گرفت.

۵- پیدا کردن دوستان جدید، لذت بخش است

یکی از جذاب ترین قسمت های تحصیل در دانشگاه های شهرستان ها، پیدا کردن دوستان جدید است. دانشجویان می توانند از هر فرهنگ یا شهر دیگری دوستان جدید پیدا کنند؛ تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. این آشنایی موجب می‌شود دانشجو در دوران تحصیل و زندگی آینده، یک فرد انعطاف پذیر باشد.

معایب تحصیل در دانشگاه های شهرستان ها چیست؟

در کنار این همه مزایا که تحصیل در شهرستان برای دانشجویان فراهم می کند، برخی معایب وجود دارد. بسته به شهر مقصد و شهر مبدأ، رفت و آمد دانشجو می تواند مشکل ساز باشد. اگر کمتر از یک ساعت یا دو ساعت بین شهر محل زندگی دانشجو و شهر محل تحصیل فاصله باشد، این رفت و آمد موجب هدر رفتن وقت خواهد شد. همچنین برای دانشجو خستگی زیادی ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از معایب تحصیل در شهرستان، دور بودن از خانواده است. این حالت به ویژه برای کسانی که وابستگی عاطفی شدید دارند، اهمیت بیشتری خواهد داشت. اگر متقاضی ثبت نام در دانشگاه های شهرستان ها هستید، مزایا و معایب را دقیقاً بررسی کنید. پس متوجه می شوید که آیا برای این شرایط آماده هستید یا خیر.

جمع بندی 

ادامه تحصیل و ورود به یک دانشگاه در شهرستان برای دانشجویان می تواند جذاب باشد، اما در نگاه اول، مشکلات و مزایا و معایب آن چندان مشخص نیست. اگر متقاضی ثبت نام در یک دانشگاه شهرستان خاص هستید، مواردی را که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، دقیقاً مورد نظر قرار دهید.

تحصیل در یک شهرستان دیگر شاید سخت باشد و مشکلاتی را برای شما فراهم کند، اما اگر واقعاً به رشته تحصیلی خود علاقه دارید و مطمئن هستید که آینده خوبی خواهید داشت، این مشکلات را در کنار والدین خود یا دوستان هم دانشگاهی مدیریت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *