راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌توان از طریق آنها، کودکان را به یادگیری زبان انگلیسی علاقمند نمود. استفاده از کتاب‌های تصویری و رنگارنگ، آهنگ‌های موزیکال و سرگرم کننده به زبان خارجی، خواندن داستان‌ها به زبان انگلیسی و فعالیت کردن در گروه همسالان در کلاس زبان، از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند انگیزه لازم را برای یادگیری در کودکان ایجاد کنند. بازی‌ها، شرکت در جشن تولد یا جشن‌های دوستان، تهیه کاردستی و بازی با کلمات و حل پازل‌ها به زبان انگلیسی، پیشنهادهای مهمی هستند که والدین می‌توانند درباره اجرای آنها با مدرسان زبان صحبت کنند. در این مطلب به اهمیت آموزش زبان خارجی به کودکان صحبت می‌کنیم و چند راهکار را برای علاقمندسازی آنها به زبان انگلیسی بیان خواهیم کرد.

چگونه می‌توانیم کودک خود را به یادگیری زبان انگلیسی علاقمند سازیم؟ آیا صرفاً باید در او انگیزه ایجاد کنیم یا نیاز است که کارهای بیشتری انجام دهیم؟…

درست است که یادگیری یک زبان خارجی مزایای زیادی برای کودکان دارد و چه بهتر که آنها زبان انگلیسی را به طور کامل یاد بگیرند و بر آن مسلط شوند. به طور کلی، کسانی که بر یک زبان خارجی به خوبی مسلط باشند به راحتی می‌توانند فرصت‌های شغلی دلخواه خود را در هر کشور پیدا کنند.

فراگیری زبان انگلیسی این مزیت را دارد که فرد می‌تواند اطلاعات به زبان انگلیسی را در سایت‌های مختلف جستجو کند و مطالب را مطالعه نماید. تماشای ویدیوها یا برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی، خرید کردن از سایت‌های انگلیسی زبان و ارتباطات با مردم کشورهای مختلف، از مهم‌ترین مزایای یادگیری زبان انگلیسی و تسلط بر مهارت‌های مختلف است.

مسائل فوق شاید برای کودکان در مراحل اولیه آموزش چندان مهم نباشد، زیرا آنها نگران پیدا کردن شغل نیستند یا قرار نیست در آزمون آکادمی یا کالج موفق شوند. با این حال، یاد گرفتن زبان انگلیسی نقش مثبتی در پرورش مهارت‌های کلامی و زبانی، تقویت تفکر خلاقانه، تقویت مهارت حل مسئله و توسعه تفکر و تمرکز در آنها دارد. دنبال کردن کلاس‌های آموزش زبان برای کودکان از طریق موسسات معتبر به والدین کمک می‌کند سریع‌تر، نتایج دلخواه را حاصل کنند.

در این مسیر گاهی والدین با چالش‌های روبرو هستند. وقتی صحبت از ثبت نام کودکان در کلاس زبان انگلیسی به میان می‌آید ممکن است کودک با این مسئله مقابله کند! یا علاقه‌ای به شرکت در کلاس‌ها نداشته باشد، با والدین خود، لجبازی یا مشاجره کند و هر رفتار دیگر که نشان دهنده عدم علاقه ‌مندی کودک به یادگیری زبان خارجی است…

در این شرایط، والدین می‌توانند با انجام یک سری از کارها کودک خود را به یادگیری زبان انگلیسی علاقه مند سازند. موضوع صحبت ما در این مطلب، همین مسئله است.

برای علاقه مند کردن کودکان به زبان انگلیسی باید برایشان انگیزه ایجاد کنید

فرایند یادگیری زبان انگلیسی با تکنیک‌های آموزشی جدید برای همه کودکان و نوجوانان، جذاب و سرگرم کننده است؛ با این حال، یکی از بهترین راه‌ها برای علاقمند کردن کودکانی که چندان نسبت به یادگیری زبان خارجی تمایلی نشانه نمی‌دهند، ایجاد انگیزه و شور و شوق یادگیری است.

ممکن است این سوال برای والدین و حتی مربیان بهترین مؤسسه آموزش زبان کودکان پیش بیاید که چطور می‌توانند ایجاد انگیزه را به بهترین شکل اجرا کنند؟!

در کلام کلی باید گفت، انگیزه یادگیری در کودکان زمانی ایجاد می‌شود که پاداشی برای یک عمل به آنها بدهید. به طور مثال، اگر کودک شما به سینما رفتن یا گردش در پارک علاقه دارد، این نوع تفریح و سرگرمی را به عنوان پاداش شرکت در کلاس آموزش زبان انگلیسی تعیین کنید. به این ترتیب، کودک به نوعی علاقه مند می‌شود تا برای دسترسی به سرگرمی دلخواه خود، زبان خارجی را یاد بگیرد و نمرات خوبی کسب کند…

یک مسئله مهم را نباید فراموش کنید! ایجاد انگیزه نباید فقط یک ابزار باشد، چرا که چرخه یادگیری را مختل می‌کند. کودک نباید به خاطر اینکه علاقه دارد به سینما برود یا گردش کند، در کلاس‌ها شرکت داشته باشد. این والدین هستند که روند ایجاد انگیزه را باید به سمت علاقه مندی بیشتر به یادگیری زبان و مفاهیم اصلی هدایت کنند.

به طور کلی، رشد روانی کودک بر میزان علاقه ‌مندی او به یادگیری زبان انگلیسی تاثیر دارد. هرچه سن کودک بیشتر باشد، بهتر تمایل دارد که زبان خارجی را از طریق بازی کردن، فعالیت‌های سرگرمی، گوش دادن به موسیقی انگلیسی، صحبت کردن با همگروهی‌ ها یا تماشای انیمیشن‌های زبان انگلیسی، بهتر یاد بگیرد.

از سوی دیگر اگر آموزش زبان انگلیسی به کودکان از دوران مدرسه شروع شود، این فرایند یادگیری می‌تواند با سایر فرایندهای آموزشی در کلاس درس همراه باشد که خودش نوعی جذابیت است. به خاطر داشته باشید که تدریس زبان انگلیسی به کودکان، فوت و فن‌های خاص خودش را دارد و با توجه به گروه سنی اجرا می‌شود.

۳ روش هیجان انگیز که کودکان شما را به یادگیری زبان انگلیسی علاقمند می‌سازند

منابع زیادی برای آموزش زبان انگلیسی به بچه‌ها وجود دارد، اما اینکه از کجا شروع کنیم یک مسئله مهم است. کتاب‌های آموزشی انگلیسی و کاربرگ‌های کودکان که دارای جلوه بصری رنگارنگ هستند می‌تواند آنها را به یادگیری علاقه مند سازد. در ادامه به ۳ روش جذاب و هیجان انگیز شاره می‌کنیم که فرزندان شما را به زبان خارجی علاقه‌مند خواهند کرد.

۱- کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی با تصاویر رنگی

خوشبختانه ناشران کتاب زبان انگلیسی کودکان، نیازهای این گروه سنی را در نظر گرفته و محصولات آموزشی خود را بر همین اساس منتشر می‌کنند. کتاب‌های مصور، کتاب‌هایی که تصاویر انیمیشن و  شخصیت‌های کارتونی و رنگی دارند، جذابیت متفاوتی ایجاد می‌کنند که می‌توانند برای کودکان حس خوبی داشته باشند. یادگیری زبان انگلیسی از طریق کتاب‌های فانتزی، لذت بخش است و باعث می‌شود کلمه‌ها و مفاهیم، بیشتر در ذهن، ماندگار باشند. همچنین کتاب‌های صوتی هم حس خوبی را درباره یادگیری زبان خارجی به کودکان القا می‌کنند.

۲- آموزش زبان انگلیسی به کودکان از طریق آشپزی کردن 

آشپزی کردن همراه والدین برای همه کودکان یک فعالیت سرگرم کننده است، پس چه بهتر که از این فرصت استفاده کنید و از طریق اجرای دستورالعمل تهیه یک غذای خوشمزه، کیک، دسر یا عصرانه در واقع، مفاهیم را به زبان انگلیسی به بچه‌ها یاد بدهید. حتی اگر کودک شما به زبان خارجی علاقه نداشته باشد، ممکن است به خاطر دوست داشتن تنقلات، کیک یا شیرینی تمایل پیدا کند که زبان انگلیسی را یاد بگیرد و بداند که معانی کلمات به زبان خارجی چگونه هستند.

۳- فعالیت در گروه همسالان

اگر به دنبال این هستید که فرزند خود را به یادگیری زبان انگلیسی علاقمند سازید، بهتر است فعالیت در گروه همسالان را امتحان کنید. وقتی کودک شما با همسالان خودش به زبان خارجی صحبت کند، به نوعی با فرهنگ و تفکر متفاوتی آشنا می‌شود که او را تشویق می‌کند بیشتر یاد بگیرد.

جمع‌بندی

یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان مزایای زیادی به همراه دارد. اکثر کودکان به زبان‌های خارجی علاقه مند هستند، اما برخی از آنها چندان تمایلی به آموزش‌های تخصصی یا ثبت نام در کلاس زبان ندارند؛ بنابراین والدین و مدرسان زبان می‌توانند از طریق راهکارهایی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، کودک خود را به یادگیری زبان انگلیسی علاقه مند سازند. کاربرگ‌های رنگ آمیزی با شخصیت‌های جذاب کودکانه، کتاب‌های مصور، یا آهنگ‌های شاد، همگی در این مسیر، کارساز هستند.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان بر اساس روش‌ها و تکنیک‌های مدرن روز و با توجه به سطح توانایی‌ها و گروه سنی اجرا می‌شود. بنابراین گروه آموزشی علوی تبریز (سیمناد)، با اشراف کامل بر نیازهای کودکان به یادگیری مهارت‌های زبان خارجی، فرصت‌ها و امکانات لازم را فراهم ساخته است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کلاس‌های زبان ویژه دانش‌آموزان و خردسالان و همچنین شرایط برگزاری آن‌ها در شعب مختلف، به آموزشگاه زبان کودک علوی تبریز مراجعه نمایید.

One thought on “چگونه می توان به کودکان کمک کرد تا به یادگیری زبان انگلیسی علاقه مند شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *