انگلیسی یکی از پرطرفدارترین زبان های خارجی در میان ایرانی ها است و والدین تلاش می کنند از همان دوران اولیه آموزش کودک خود، این زبان را به او آموزش دهند. یادگیری زبان خارجی جدید در ابتدا کمی چالش برانگیز است! توانایی کودکان در فراگیری یک زبان خارجی، متفاوت است اما این نوع آموزش ها به زمان و زحمت زیادی نیاز دارد. هیچ روش معینی وجود ندارد که به شما بگوید کدام یک از شیوه های آموزش زبان انگلیسی به کودکان، بهترین روش است اما یک سری اصول و دستور العمل ها وجود دارد که می توان آنها را به کار برد. زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است و یادگیری آن می تواند برای کودکان مزایای زیادی داشته باشد. بیایید با همدیگر به این موضوع از دیدگاه تخصصی تری نگاه کنیم.

یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، برای همه به ویژه برای کودکان کمی چالش انگیز است. آموزش زبان انگیسی به کودکان، نیازمند زمان و تلاش زیادی است. این فرآیند، کمی دشوار است اما غیر ممکن نیست. امروزه شاهد هستیم که مؤسسات آموزشی زیادی وجود دارند که به جدیدترین روش های آموزشی، بهترین مکان برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان هستند.

در طول سال ها، نظریه ها و سبک های مختلفی برای آموزش زبان های خارجی به کودکان مطرح شده است اما هیچ روش معین و ثابتی در این زمینه وجود ندارد. انتخاب سبک آموزشی مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان و خردسالان، امری است که به مهارت ها و توانایی های فردی بستگی دارد. ایده های متعددی در این زمینه مطرح شده و تکنیک های آموزشی مختلفی هم ارائه شده است. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

به خاطر داشته باشید که در آموزش زبان انگلیسی به کودکان، لازم است علاقه ها و توانایی های آنها را در نظر بگیرید. داشتن انگیزه برای یادگیری می تواند احتمال موفقیت کودکان را افزایش دهد. اگر از طریق یک مؤسسه تخصصی که آموزش زبان انگلیسی به کودکان را با بهترین کیفیت ارائه می دهد اقدام کنید، قطعاً نتایج مطلوب و دلخواه خود را به دست خواهید آورد.

چند نکته ساده درباره آموزش زبان انگلیسی به کودکان

والدینی که می‌خواهند فرزندانشان زودتر شروع به یادگیری زبان انگلیسی کنند، و این امر برای آنها یک مهارت مهم در روند آموزش فرزندان شان است، اغلب از خود می‌پرسند که چگونه انگلیسی را به کودکان خود آموزش دهیم؟ آیا روش ها یا رویکردهای اختصاصی وجود دارد؟ آیا روش هایی برای کمک به موفقیت کودکان در آموزش زبان خارجی طراحی شده است؟ بسیار خوب؛ پاسخ این سوالات، هم بله است و هم خیر!

برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان با استفاده از روش های ساده، امتیازاتی وجود دارد اما ممکن است مشکلاتی نیز در این راه پیش آید! اینکه کودکان در کلاس زبان انگلیسی، صرفاً روی صندلی هایشان بنشینند و به تدریس معلم گوش دهند، چندان تأثیرگذار و نتیجه بخش نیست!! چون مدت تاب آوری و تحمل شرایط کلاس برای خردسالان و کودکان، بیش از ۱۵ دقیقه تا ۲۰ دقیقه نخواهد بود!

دوم اینکه کودکان دارای ذهنیت بسیار فعال هستند و توانایی درگیر شدن با انواع بازی ها و فعالیت های خلاقانه را دارند. توانایی بچه ها در سنین مختلف با یکدیگر متفاوت است و این می تواند بر یادگیری زبان انگلیسی تأثیر داشته باشد.

عموماً کودکان با استفاده از بازی ها، رنگ ها، اشکال، نقاشی ها و تصاویر فانتزی، بهتر و عمیق تر یاد می گیرند. همین موضوع باید تشویق کننده معلمان و مدرسان زبان انگلیسی باشد تا آنها را در روش تدریس خود به کار گیرند.

به همین دلایل است که می گوییم هیچ روش ثابتی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان وجود ندارد. این خلاقیت مدرسان است که می تواند یک روش تدریس را نسبت به سایرین، جذاب تر جلوه دهد. به کارگیری ترکیبی از چند تکنیک مدرن و جدید نیز می تواند فرآیندهای آموزشی را بسیار جذاب و اثرگذار سازد.

چند روش جدید و خلاقانه برای آموزش زبان خارجی به کودکان

۱- رویکرد آموزش زبان انگلیسی بر اساس مسئولیت ها

یکی از خلاقانه ترین رویکردهای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، مسئولیت دادن به آنها برای استفاده از واژه ها، جملات و عبارت های انگلیسی در طول روزمره است. این روش می تواند کودکان را بر اساس مهارت ها و شایستگی های فردی، پرورش دهد تا به اهداف خود برسند.

وظایفی که در این روش بر عهده کودک گذاشته می شود باید بر اساس موقعیت های رایج در زندگی واقعی او باشد. به طور مثال، گشت و گذار در پارک، صحبت با توریست های خارجی در هتل ها، فرودگاه یا رستوران ها و مراکز گردشگری. بنابراین کودک یاد می گیرد که از چه جملاتی باید هنگام سفارش غذا در رستوران استفاده کند، یا در یک هتل باید چطور انگلیسی صحبت کند.

۲- رویکردهای پروژه محور

یک رویکرد موفق دیگر برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، تعیین پروژه هایی که بر عهده کودکان گذاشته می شود. این روش برای سنین بالاتر مناسب تر است. در این روش، گروه هایی از دوستان و همسالان تشکیل می شود و مدرس به آنها می گوید درباره یک موضوع خاص با یکدیگر صحبت کنند.

موضوعاتی مثل “غذای مورد علاقه”، “حیوانات خانگی”، “تفریحات و سرگرمی ها” و …، برای کودکان جذاب است و می توانند بر اساس نوع مطالبی که آموخته اند درباره اش صحبت کنند. استفاده از تصاویر یا ویدیوهای زیبا و موزیکال می تواند به یادگیری بهتر آنها کمک کند.

۳- رویکرد گیمیفیکیشن یا بازی کردن

گیمیفیکیشن رایج ترین ابزار برای درگیر کردن بچه ها در آموزش های زبان انگلیسی و تسهیل یادگیری است. بازی ها از نظر محتوایی، جذاب هستند. از طریق بازی کردن، کودکان می توانند در کارهای گروهی، بهتر شرکت کنند و بنابراین روحیه کار تیمی آنها نیز تقویت می شود. بازی ها مفید هستند زیرا می توان برای هر نوع محتوای زبان انگلیسی استفاده نمود.

۴- رویکرد مبتنی بر حرکات فیزیکی یا TPR

روش Total Physical Response، یا یا TPR، نمونه ای از آموزش زبان خارجی به کودکان، بر اساس درک است. گوش دادن و واکنش نشان دادن به دستورات مدرس، از طریق حرکات فیزیکی، دو هدف را دنبال می کند: اول اینکه کودک، معنای کلمات به زبان انگلیسی را سریع تر از روش های سنتی تشخیص می دهد و دوم اینکه آنها به طور منفعلانه، ناخودآگاه، ساختار زبان را یاد می گیرند.

رویکرد آموزش زبان انگلیسی به کودکان بر اساس حرکات فیزیکی معمولاً برای دوره پیش دبستانی بسیار مفید است زیرا به هماهنگی بدن و زبان آنها بسیار کمک می کند. وقتی کودکان برای درک یا نشان دادن یک معنی یا واژه از حرکات بدنی استفاده می کنند، باعث می شود که بهتر یاد بگیرند.

۵- آموزش زبان انگلیسی به کودکان از طریق رویکردهای تعاملی

یادگیری تعاملی بخشی جدایی ناپذیر از آموزش زبان انگلیسی به کودکان و حتی بزرگسالان است. از این طریق، کودکان در فعالیت های مختلفی شرکت می کنند و می توانند هر آنچه نیاز دارند را یاد بگیرند. درست کردن کاردستی، کلاژ، نقاشی گروهی، درست کردن سالاد، تهیه غذاهای ساده یا درست کردن یک صبحانه یا میان وعده، هم کارهای لذت بخشی هستند و هم به یادگیری بهتر کمک می کنند. همچنین می توانید از کودکان بخواهید با همدیگر در کارهای باغبانی و کاشت گل و گیاه در یک بستر تخته ای کوچک، همکاری داشته باشند.

آنچه در این آموزش ها اهمیت دارد این است که مدرسان باید با کودکان تعامل داشته باشند و بتوانند با موقعیت های واقعی زندگی آشنا شوند. با این روش، امکان یادگیری بهتر فرآهم می شود.

۶- رویکردهای نمایشی و اجرای تئاتر

رویکردهای نمایشی و تئاتر، یکی از بهترین روش ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. بچه های کوچک می توانند با نقش آفرینی، زبان انگلیسی را بهتر یاد بگیرند و خوب صحبت کنند.

نقش هایی مثل جادوگران، شاهزاده ها، پریان، موجودات جادویی، پادشاهان، همه از محبوب ترین انتخاب ها برای کودکان هستند. شخصیت ها به کودکان کمک می کند خیلی سریع وارد داستان ها شده و در تخیلات خود غرق شوند. مدرس می تواند در ابتدا داستان کلی را برای کودکان بخواند و از آنها بخواهد نقش ها را درک کنند و آنها را اجرا نمایند. نمایشنامه ای که با عروسک ها ترتیب داده می شود نیز یکی از این موارد برای رویکردهای نمایشی به شمار می رود.

استفاده از کلمات انگلیسی در حین تئاتر و نمایش ها می تواند به بچه ها کمک کند تا معانی را بهتر درک کنند و بنابراین مهارت های زبانی آنها تقویت خواهد شد.

۷- رویکرد تکرار فاصله دار

تکرار فاصله دار، تکنیکی است که بر تکرار آموخته ها با فاصله زمانی معین استوار است. در این روش، آنچه که کودکان در درس های زبان انگلیسی قبلاً آموخته اند، به طور مکرر و در فاصله زمانی تعریف شده، مجدد به آنها ارائه می شود. این رویکرد می تواند به حفظ اطلاعات در حافظه بچه ها کمک کند.

تحقیقات ثابت کرده است که تکرار مداوم مطالب آموخته شده، به حافظه کودکان کمک می کند تا آنچه را که یاد گرفته اند، همیشه در خاطر بسپارند. بازبینی مطالب قبلی در فواصل زمانی معین از طریق مرور کردن، باعث تقویت حافظه می شود.

۸- رویکرد آموزش آنلاین

آخرین و جدیدترین رویکرد آموزش زبان انگلیسی به کودکان، بستر آموزشی آنلاین است. این روش در قرن ۲۱ بسیار مورد استقبال قرار گرفت؛ به ویژه اینکه برنامه های نرم افزاری و بازی های جذاب آموزشی نیز به تدریج رواج یافتند.

وبسایت های آموزشی، روش های گیمیفیکیشن آنلاین و ویدیوهای سرگرم کننده، همگی در این رویکرد وجود دارند. مدرن ترین تکنیک های آموزشی برای یادگیری زبان انگلیسی در کودکان به کار می روند و خوشبختانه اثربخشی قابل توجهی نیز داشته است. این تکنیک برای سنین ۴ تا ۱۲ ساله عمدتاً کاربردهای زیادی دارد.

جمع بندی 

آموزش زبان انگلیسی به کودکان امروزی، یک ضرورت است. رویکردهای مختلفی در این زمینه وجود دارد و هر کدام یک سری مزایا را فرآهم می کنند. اجرای نقش، نمایش و تئاتر، بازی های آنلاین، کاردستی ها و بازی های گروهی، همه می توانند باعث یادگیری بهتر زبان خارجی شوند.

اگر به آموزش زبان خارجی به کودکان خود اهمیت می دهید و می خواهید بهترین مدرسان را در کنارتان داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از طریق مؤسساتی اقدام کنید که در این راه، تجربه و سابقه کاری درخشانی داشته باشند. گروه آموزشی علوی تبریز (سیمناد)، در این حوزه، نتایج قابل توجهی را به ثبت رسانده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *