در طول سال‌های نوجوانی اتفاقات زیادی می‌افتد، از جمله بلوغ، تغییرات خلقی، شکل‌ گیری هویت، تمایل زیاد به اجتماعی شدن خارج از خانواده، استقلال طلبی و غیره. تعامل نوجوانان با سایر افراد، پیچیده‌تر می‌شود و تعارضات و اختلافات، اجتناب‌ناپذیر هستند. نوجوانان باید راهنمایی های لازم را دریافت کنند و بدانند که چگونه یک بحث و اختلاف را به درستی و موثر حل و فصل نمایند. اختلافات در طول زندگی در همه روابط وجود دارند، لذا یادگیری نحوه برخورد با آنها به نوجوانان اجازه می دهد تا مهارت های ارتباطی سازنده تری را برای ایجاد روابط سالم در زمان حاضر و در آینده، کسب کنند. نوجوانان به اندازه بزرگسالان، تجربه زندگی را ندارند، بنابراین اختلافات با دیگران در این سن می تواند برای آنها به معنای پایان دنیا باشد! با این توضیح، بسیار مهم است که احساسات نوجوانان را تأیید کنید و در عین حال به آنها کمک کنید تا بفهمند که اختلافات، اتفاقاتی طبیعی در زندگی هستند.

اختلافات، بخشی طبیعی از زندگی است، و این عاملی است که نوجوانان، ناگزیر، آن را تجربه خواهند کرد. به عنوان والدین می توانیم نقش کلیدی در کمک به آنها برای حل اختلافات با روش های سالم تر داشته باشیم. بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید حل تعارضات و اختلافات، مهارتی است که یادگیری و تقویت آن به زمان و تمرین زیادی نیاز دارد. به عنوان فرد بزرگسال، ما می‌توانیم با فراهم کردن فرصت‌هایی برای تمرین حل اختلافات، در یک محیط امن و حمایت ‌کننده، به نوجوانان خود کمک کنیم تا این مهارت را بیاموزند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چگونه بزرگسالان می توانند در توانمندسازی نوجوانان برای هدایت و حل و فصل اختلافات، به شیوه ای سالم و سازنده، نقشی اساسی ایفا کنند.

  • ارتباطات را توسعه دهید

اساس حل و فصل موثر اختلافات، در ارتباطات صمیمانه و سالم نهفته است. فضایی امن و بدون قضاوت ایجاد کنید که در آن، نوجوانان احساس راحتی کنند و بتوانند افکار و نگرانی های خود را مطرح نمایند. شنونده خوبی باشید و به آنها فرصت دهید تا نظریات خود را آشکارا بیان کنند. با تشویق نوجوانان به بحث و تبادل نظر آزاد، به آنها کمک می کنید احساس ارزشمندی داشته باشند.

  • شنونده فعال باشید

گوش دادن فعال، مهارتی است که در حل اختلافات کمک زیادی می کند. نوجوانان را تشویق کنید تا با دقت به دیدگاه های سایرین گوش دهند. به آنها بیاموزید که سؤالات واضح بپرسند، یادداشت برداری کنند و احساسات خود را نشان دهند. نوجوانان با تسلط بر مهارت گوش دادن فعال، بینش هایی را نسبت به دیدگاه های مختلف به دست می آورند.

  • از مدل های سالم برای حل اختلافات استفاده کنید

اکثر نوجوانان با مشاهده یاد می گیرند. تکنیک های سالم حل اختلافات را در تعاملات روزانه، چه با اعضای خانواده، همکاران یا دوستان، به نوجوان خود نشان دهید. ارتباط موثر، همدلی و سازش را به نمایش بگذارید و الگوی مناسبی برای نوجوانان بسازید.

  • مهارت های حل مسئله را آموزش دهید و تقویت کنید

مهارت های حل مسئله را به نوجوانان آموزش دهید. آنها را تشویق کنید تا راه حل های کاربردی را با روش طوفان فکری پیدا کنند، مزایا و معایب آنها را ارزیابی نموده و پیامدهای هر گزینه را در نظر بگیرند. بر اهمیت سازش و یافتن نتایج برد – برد در حل اختلافات با نوجوانان، تأکید داشته باشید.

  • هوش هیجانی را تقویت کنید

هوش هیجانی، ابزاری کلیدی در حل اختلافات با نوجوانان است. به نوجوانان کمک کنید تا احساسات خود را بشناسند و آنها را مدیریت کنند. همچنین باید یاد بگیرند چطور با احساسات دیگران همدردی نمایند. نوجوانان با درک احساسات خود و دیگران، می توانند از طریق همدلی و درک، اختلافات را حل کنند.

  • بازخورد سازنده ارائه دهید

در حل اختلافات با نوجوانان، بازخوردی ارائه دهید که بر رفتارها و اعمال، تمرکز دارد نه بر ویژگی های شخصی. به آنها بیاموزید که بازخورد خود را به شیوه ای غیر متخاصم و خیلی محترمانه ارائه دهند. بازخورد سازنده به نوجوانان کمک می کند تا از درگیری ها به دور باشند و رشد کنند، نه اینکه حالت تدافعی به خود بگیرند.

  • میانجیگری و پشتیبانی کنید

والدین به عنوان بزرگسالان می توانند به عنوان یک میانجی یا تسهیل کننده در هنگام بروز اختلافات عمل کنند. بدون اینکه راه حل اختلافات را به نوجوانان تحمیل کنند، می توانند راهنمایی خود را ارائه دهند. والدین باید نوجوانان را تشویق کنند تا با روش طوفان فکری، تصمیمات را بیان نموده و در عین حال، فضای امنی را برای بحث فراهم کنند.

راهبردهای مختلف حل اختلافات را به نوجوانان آموزش دهید. راه های مختلفی برای حل همه تعارضات یا اختلافات وجود دارد، بنابراین آموزش راه های مختلف به نوجوانان، مفید واقع می شود. دانستن روش های درست و متنوع به آنها کمک می کند تا هر بحث یا اختلاف را به درستی حل کنند.

به نوجوانان کمک کنید تا خودآگاهی را در خودشان تقویت کنند. نوجوانانی که از احساسات خود آگاه تر هستند، بهتر می توانند اختلافات را به روشی سالم، حل و مدیریت کنند.

صبور بودن را به نوجوانان تان یاد بدهید و خودتان هم صبر داشته باشید. حل اختلافات به زمان و تمرین زیادی نیاز دارد. از نوجوانان انتظار نداشته باشید که یک شبه بتوانند همه مهارت های حل اختلافات را یاد بگیرند.

۱۰ مهارت برتر در نوجوانان که به حل اختلافات در آنها کمک می کند

وقتی یک نوجوان در هر موضوع یا بحثی، دچار اختلافات می شود، آثاری را مشاهده می کنید؛ درب اتاقش را به هم می کوبد؛ فریاد می زند و پرخاشگری می کند؛ چشم های خود را گرد می کند و خیره نگاه می کند؛ لجبازی می کند و …! همه والدین به نوعی با این درگیری ها مواجه هستند. هر اختلاف می تواند فرصتی باشد که نوعی آموزش را به نوجوان خود بدهید. روابط باید سازنده و مثبت باشند و از هر گونه درگیری یا خشونت، خودداری کنید.

از طریق مجموعه مهارت های مناسب، اختلاف نظرها و سوء تفاهم ها می تواند منجر به روابط نزدیک تر و صمیمی تر شود. در ادامه به چند تا از مهم ترین مهارت های فردی برای یک نوجوان اشاره می کنیم که در حل و فصل و مدیریت اختلافات به آنها کمک زیادی می کند:

  • خونسردی و خودآگاهی
  • فکر کردن و صحبت کردن، هنگام مشاجره ها و اختلافات
  • تمرکز داشتن روی مشکلات، نه روی نظریات افراد
  • عدم قضاوت و سرزنش دیگران
  • شناسایی مشکلات و پیدا کردن راه حل مناسب
  • تصمیم گیری و صحبت کردن، به دور از احساسات، خودخواهی یا لجبازی
  • آرامش داشتن و تنفس عمیق – کاهش استرس
  • تمرکز داشتن روی زمان حال، پرهیز از وابسته بودن به گذشته
  • داشتن قاطعیت، صحبت کردن با احترام و بدون پرخاشگری
  • مهارت عذرخواهی کردن به موقع

جمع بندی

توانمندسازی نوجوانان برای حل مؤثر اختلافات، آنها را به مهارت های فردی دائمی برای همه عمرشان مجهز می کند که در روابط شخصی و حرفه ای، بسیار ارزشمند است. ما به عنوان بزرگسالان فرصتی بی نظیر را برای راهنمایی و حمایت از آنها در این دوره سنی داریم. با تقویت ارتباطات آزادانه و بدون ترس، گوش دادن فعال، توانایی های حل مسئله و تقویت هوش هیجانی، نوجوانان را قادر می سازیم تا با اعتماد به نفس و آرامش بیشتر، با تعارضات و اختلافات مواجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *