بسیاری از دانش آموزان تمایل دارند در کنار درس خواندن، زمانی را نیز برای سرگرمی و تفریح خود نیز کنار بگذارند و دانش آموز برتر کلاس خود نیز باشند. مدیریت زمان برای درس خواندن، یکی از نکاتی می باشد که می تواند آن ها را در رسیدن به این امر، موفق گرداند. بسیاری از افراد نمی دانند که تفریح به اندازه ی درس خواندن، می تواند موثر و حیاتی باشد. آیا تا به حال به موضوع مدیریت زمان برای درس خواندن فکر کرده اید؟ آیا تاکنون به روش هایی برای درس خواندن با کیفیت بیشتر توجه داشته اید؟ در این مقاله می خواهیم روش هایی برای درس خواندن بهتر به شما دانش آموزان ارائه دهیم. این روش ها تحت عنوان مدیریت زمان برای درس خواندن در این مقاله به شما ارائه می شوند. لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

مدیریت زمان برای دانش آموزان

دانش آموزان تاکنون سال های زیادی را در مدرسه قرار داشته اند. در این سال ها، روز های پر استرس امتحان هیچگاه فراموش نمی شود. در این زمان، مدیریت زمان برای درس خواندن بسیار مهم و حیاتی قلمداد می شود. این مدیریت، باعث می شود بازده ی دانش آموز زیاد شود و عملکرد تحصیلی وی نیز تا حد مطلوبی افزایش یابد. داشتن یک برنامه ی مدون و مناسب، تعادل را به زندگی دانش آموز اضافه می کند. یک برنامه ی مناسب، ملزم به گنجاندن تفریح می باشد. تفاوت بین یک دانش آموز شکست خورده با دانش آموز موفق، در داشتن برنامه و زمانبندی مناسب است.

داشتن برنامه برای یک دانش آموز، الزامی می باشد

در ادامه می خواهیم ۷ روش مناسب برای مدیریت زمان برای درس خواندن را به شما دانش آموزان عزیز، ارائه دهیم.

۷ راه مدیریت زمان برای درس خواندن

7 راه مدیریت زمان برای درس خواندن

۱- نوشتن کار هایی که باید انجام دهید

شاید این مرحله از مدیریت زمان برای درس خواندن، بسیار بدیهی و ساده باشد اما همین مورد می تواند بسیار راهگشا باشد. یک دانش آموز موفق، باید فهرست کار هایی که باید انجام دهد را لیست کند. این فهرست بندی، باعث ایجاد نظم می شود و کیفیت درس خواندن را افزایش می دهد. برای نوشتن فهرست کار ها، آن ها را به ترتیب اولویت، بنویسید. همچنین زمان شروع و پایان را نیز یادداشت کنید. به عنوان مثال، بنویسید سال ۸ الی ۱۰ صبح به مطالعه ی فصل اول می پردازید. سپس از ساعت ۱۰ الی ۱۰:۳۰ به استراحت می پردازید و مابقی کار ها.

۲- ایجاد یک برنامه ی دقیق

دومین مورد از مدیریت زمان برای درس خواندن، داشتن یک برنامه ی دقیق می باشد. برنامه ی مناسب، باید دقیق و هدفمند باشد. باید زمانی که بیشترین سطح از هوشیاری را دارید برای درس خواندن قرار دهید. باید این نکته را بدانید که یک شخص بالغ برای دریافت بیشترین بازدهی، باید ۷ الی ۸ ساعت در طول روز بخوابد. اگر این مقدار کمتر شود، تمرکز دانش آموز از بین می رود. برنامه های زیادی در این زمینه وجود دارند که باعث مدیریت زمان برای افزایش هدفمندی برنامه می شوند.

۳- واقع بینی در عین انعطاف پذیری

این مورد، به این نکته اشاره می کند که برنامه مدیریت زمان برای درس خواندن باید منعطف باشد. یک دانش آموز موفق باید در طول هفته، ۲۴ ساعت به مطالعه بپردازد. این برنامه باید واقع بینانه باشد. یعنی دانش آموز باید آن را با دقت و سخت گیرانه دنبال و اجرا نماید. البته اتفاقات پیش بینی نشده ی زیادی ممکن است رخ دهد. برای همین منظور، یک برنامه ی مناسب، باید انعطاف پذیر باشد. بدین صورت که در صورت عدم اجرای برنامه در یک یا چند روز، میزان مطالعه ی آن روز را به روز های دیگر، تسهیم نماییم. در چنین حالتی، نباید دانش آموز از خود ناراحت یا عصبانی شود. زیرا زندگی مملو از اتفاقاتی است که ممکن است به هر شکلی در زندگی یک شخص رخ دهد.

۴- تفکر و گذاشتن زمان برای برنامه ی مناسب

اولین قدم و اصلی ترین موضوع برای مدیریت زمان برای درس خواندن و اجرای برنامه موفق، برنامه ریزی مناسب و اصولی می باشد. باید از قبل برای ایجاد یک برنامه ی هدفمند، فکر شود. در این تفکر، باید تمام جوانب بررسی و سنجیده شوند. باید تمام مواردی که ممکن است تاثیرگذار باشند را یادداشت نماییم تا برنامه ی ایجاد شده، از انعطاف بالایی برخوردار باشد.

انعطاف پذیری، از جمله موارد مهم در مدیریت زمان برای درس خواندن می باشد

۵- دوری از مواردی که باعث پرت شدن حواس از برنامه می شوند

7 راه مدیریت زمان برای درس خواندن

دیگر مورد از برنامه ی مدیریت زمان برای درس خواندن، دوری از مواردی می باشد که باعث پرت شدن حواسمان می شود. بهترین راه برای دفع این موضوع، بدست آوردن روش خودمان می باشد. باید به دنبال شناخت خود برویم و این عوامل را کشف نماییم. یادمان نرود که راه کاری که شاید برای یک شخص مناسب و موفقیت آمیز باشد، برای شخص دیگر کارساز نباشد. دانش آموز باید بداند در چه محیطی بیشترین تمرکز را داشته است، در چه ساعاتی بیشترین بازدهی را کسب کرده است، چه مواردی باعث پرت شدن حواس او می شود و چگونه می تواند مطالعه را اثربخش تر نماید. با دانستن این موارد، می توان به افزایش کیفیت درس خواندن کمک شایانی کرد.

۶- انجام ورزش برای آماده سازی ذهن

شاید در ابتدا تعجب نمایید که انجام ورزش چه ربطی به مدیریت زمان برای درس خواندن دارد. آزمایشات و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و نتایج آن ها، به این ختم شده است که ورزش، به مقدار خواب روی ذهن و تمرکز شخص، تاثیر می گذارد. بنابراین ورزش را در برنامه ی خود قرار دهید. برای شروع می توانید در هنگام استراحت، مقداری پیاده روی نمایید. این کار باعث افزایش تمرکز برای ادامه ی درس خواندن می شود. همچنین می توانید به مرور، مقدار این ورزش را بیشتر کنید تا تاثیر بیشتر آن را نیز دریافت نمایید.

۷- بررسی عملکرد خود

آخرین مورد از مدیریت زمان برای درس خواندن، بررسی عملکرد خود می باشد. این ارزیابی می تواند هر از چندگاهی صورت گیرد. شاید بر اساس این ارزیابی، برنامه ی پیش رو دچار تغییراتی شود. این تغییرات می تواند بهبود عملکرد شما را تحت تاثیر قرار دهد. ارزیابی عملکرد، باعث می شود نقاط قوت و ضعف شناسایی شود و در جهت بهبود آن ها، اقدام شود. البته که این ارزیابی ها باید مداوم و همیشگی باشند.

ورزش، باعث افزایش تمرکز در درس خواندن می شود

کلام آخر

در این مقاله سعی شد ۷ مورد از راه های مدیریت زمان برای درس خواندن به دانش آموزان عزیز ارائه شود. نکته ی پایانی این مقاله، استفاده از مشاور برای مدیریت زمان می باشد. قطعا صحبت کردن با یک شخص با تجربه به عنوان یک مشاور می تواند کمک های زیادی به دانش آموز کند. این موضوع یک امر حیاتی برای دانش آموز در سال های پایانی تحصیل می باشد. مشاوره باعث بهبود عملکرد و افزایش تمرکز ذهنی وی می شود. در انتها امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات کافی را بدست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *