دانش آموزان پایه چهارم دبستان دخترانه علوی کودک از موزه عصر آهن، گورستان باستانی تبریز بازدید کردند.

موزه عصر آهن، گورستانی باستانی است که قدمت آن به هزاره دوم و اول قبل از میلاد بر می گردد، گورستانی عجیب که مردگان آن به صورت جنینی دفن شده اند و زمانی مردمان آن خورشید پرست بودند.

این موزه شاید یکی از عجیب ترین موزه های ایران است که رنگ و بوی مرگ را میتوان در هوای آن حس کرد، اسکلت هایی از مردمان در اینجا دفن شده که هزاران سال قدمت دارند.

این گورستان در سال ۱۳۷۶ در شمال غربی مسجد کبود تبریز کشف شده است که شامل ۳۸ گور است که اکثر اجساد یافت شده در سنین پایین مرده‌اند. کودکان با اسباب بازی‌هایشان دفن شده‌اند و زن‌ها با جواهرات و مردها با ابزار جنگی‌شان.

در کنار بعضی اجساد ظروف سفالی و اثرات غذا یافت شده که اعتقاد آنان بر آیین مهرپرستی(خورشیدپرستی) را تأیید می‌کند و کسانی که ظروف بیشتری در کنارشان یافت شده، احتمالاً ثروتمندتر بوده‌اند.

مدارس علوی برای آشنایی بیش از پیش دانش آموزان با تاریخ و تمدن ایران و آذربایجان، آنها را برای بازدید علمی و تاریخی به امکان تاریخی و فرهنگی می برند و اینبار دانش آموزان علوی با سفر به موزه عصر آهن، برگ جدیدی از تاریخ را ورق زدند.

ملیحه پناهی، معلم دبستان دخترانه علوی در خصوص این سفر یک روزه گفت: دانش آموزان پایه چهارم دبستان دخترانه علوی کودک برای آشنایی با بخش تاریخ درس مطالعات اجتماعی و برای آشنایی با موزه و آثار تاریخی به جا مانده، در موزه عصر آهن حضور یافتند.

وی افزود: دانش آموزان در این بازدید با فرهنگ ۲ هزار و ۳۵۰ ساله مردمی آشنا شدند که مردگان خود را به شیوه ای خاص دفن می کردند و آیین متفاوتی د اشتند.

به نظر خانم پناهی ضمن اینکه این بازدید برای دانش آموزان بسیار مفید بود و آنها استقبال گرمی داشتند ، با چنین برنامه هایی بچه ها بیشتر با فرهنگ، تمدن و تاریخ سرزمین خود آشنا می شوند و می توانند مطالب درسی را به سهولت یاد گرفته و از نزدیک با مباحث درسی آشنا شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *