وظیفه والدین در قبال فرزندانشان فراتر از کاهش رفتارهای جنسی مخاطره آمیز آن ها است، زیرا سلامت جنسی در کودکی می تواند سلامت جنسی در بزرگسالی را تضمین کند. بهترین راهکار برای بهبود سلامت جنسی کودکان، ایجاد محیطی امن است به طوری که کودک بتواند رشد جنسی طبیعی را تجربه کند و مورد سوء استفاده جنسی قرار نگیرد.

بسیاری از والدین از ارائه آموزش صحیح مسائل جنسی به کودکان خود می ترسند. برخی دیگر نیز نمی دانند این آموزش ها را چگونه و از چه سنی ارائه دهند. با این وجود، والدین به دلیل توانایی ارائه اطلاعات زمان حساس و متناسب با نیازهای کودک، به عنوان بهترین مربیان آموزش مسائل جنسی شناخته می شوند. متاسفانه، تحقیقات نشان می دهند که اکثر والدین از صحبت کردن در مورد مسائل جنسی با فرزندان خود دچار اضطراب و ترس می شوند.

چرا باید در مورد مسائل جنسی با فرزندانمان صحبت کنیم؟

وظیفه والدین در قبال فرزندانشان فراتر از کاهش رفتارهای جنسی مخاطره آمیز آن هاست زیرا سلامت جنسی در کودکی می تواند سلامت جنسی در بزرگسالی را تضمین کند. بهترین راهکار برای بهبود سلامت جنسی کودکان، ایجاد محیطی امن است به طوری که کودک بتواند رشد جنسی طبیعی را تجربه کند و مورد سوء استفاده جنسی قرار نگیرد.

تحقیقات نشان می دهند که کودکانی که آموزش صحیح مسائل جنسی را از والدین خود دریافت می کنند، کمتر دچار مشکلات جنسی در بزرگسالی می شوند. ایجاد یک محیط امن برای گفتگو در مورد مسائل جنسی می تواند سلامت جنسی در آینده کودک را تضمین کند. به علاوه، کودکانی که به راحتی درباره مسائل جنسی با والدین خود صحبت می کنند، مشکلی در زمینه گفتگو در مورد مشکلات جنسی با همسر خود نخواهند داشت.

با توجه با آنچه در مورد اهمیت آموزش صحیح مسائل جنسی به کودکان گفته شد، این سوال پیش می آید: چگونه باید با فرزند خود در مورد مسائل جنسی صحبت کنم؟

چگونه با فرزندانمان در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم؟

کاملاً طبیعی است که والدین هنگام صحبت کردن با کودکان در مورد مسائل جنسی احساس عجیبی داشته باشند. اکثر والدین هنگام گفتگو در مورد چنین مسائلی با فرزندانشان چنین حسی را تجربه می کنند. با گذشت زمان، این احساس طبیعی تر می شود و والدین راحت تر با فرزندانشان در مورد مسائل جنسی صحبت می کنند.

برخی از مهم ترین اصولی که هنگام آموزش صحیح مسائل جنسی به کودکان باید رعایت کنید، به شرح زیر هستند:

  • از سنین پایین شروع به صحبت در این زمینه با کودکان کنید و این گفتگو را با بزرگتر شدن آن ها ادامه دهید.
  • سعی کنید کسی باشید که فرزندانتان برای مشورت در مورد مشکلات جنسی خود به او مراجعه می کنند.
  • گفتگوها را معمولی نگه دارید و عجیب رفتار نکنید.
  • برای شروع گفتگو می توانید از اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می دهند، استفاده کنید.
  • برای توضیح مفاهیم مختلف می توانید از کتاب ها و منابع معتبر استفاده کنید.
  • با پاسخ دادن به سوالات کودکان، با آن ها ارتباط برقرار کنید

نقشی که والدین در رشد جنسی فرزندانشان دارند، به طور قابل توجهی بر سلامت جنسی نوجوانان و بزرگسالان تاثیر می گذارد. مسائل آموزش داده شده، نقش مهمی در شکل گیری تصمیمات نوجوانان حول تمایلات جنسی دارند. متاسفانه، بسیاری از والدین نمی دانند چگونه در مورد مسائل جنسی با فرزندان خود صحبت کنند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، میانگین تعداد دفعاتی که والدین آموزش صحیح مسائل جنسی را ارائه می دهند، یک یا دو مرتبه است.

بخش مهمی از آموزش جنسی کل گرا شامل برخورد با مسائل جنسی مانند سایر سوالات کودکان می شود. والدین باید با خونسردی و راحتی به سوالات جنسی فرزندان خود پاسخ دهند تا فضای گفتگوی مناسب ایجاد شود. چند نکته ساده برای شروع گفتگو در مورد مسائل جنسی وجود دارد:

در دوران دبستان و راهنمایی، به کودکان خود کتاب هایی در مورد آناتومی بدن بدهید و اجازه دهید به تنهایی آن ها را مطالعه کنند. سپس، با آن ها در مورد آنچه یاد گرفته اند یا سوالاتی که دارند، صحبت کنید.

به طور مرتب با آن ها در مورد اتفاقاتی که در مدرسه برایشان رخ می دهد، صحبت کنید. از آن ها بپرسید که چه احساسی در مورد روابط دوستی خود دارند و به آن ها در عبور از مشکلات کمک کنید.

وقتی بزرگ و بالغ تر شدند، از آن ها در مورد روابط و قرارهای عاشقانه سوال کنید. از آن ها در مورد میزان آگاهی از مسائل جنسی و همچنین مسئولیت های ناشی از آن (مانند بارداری ناخواسته) سوال کنید.

نکات کلیدی برای آموزش صحیح مسائل جنسی به کودکان

  • در مورد سوالاتی که فرزندان از شما می پرسند، سریع نتیجه گیری نکنید. می توانید از آن ها بپرسید: «چه چیزی در این مورد می دانی یا شنیده ای؟»
  • پاسخ های کوتاه و ساده به سوالات فرزندانتان در مورد مسائل جنسی بدهید. کلمات جدیدی که کودک تاکنون نشنیده است را به خوبی توضیح دهید.
  • پس از پاسخ دادن به سوالات، اجازه دهید گفتگو پیش برود. از فرزندان خود بپرسید: «چه سوال دیگری در این مورد دارید؟» یا «چه اتفاقی در مدرسه یا خانه برایت رخ داده که باعث شده چنین فکری با خود بکنی؟»
  • سعی کنید بفهمید تا چه حد منظورتان را متوجه شده اند. از آن ها بپرسید: «آیا به سوالت پاسخ دادم؟» یا «چه نظری در این مورد داری؟»
  • اگر پاسخ سوالی را نمی دانید، سعی کنید این پاسخ را به تنهایی یا به همراه فرزندتان پیدا کنید. از آن ها بپرسید: «خوشحالم این سوال را پرسیدی. مطمئن نیستم چه پاسخی به این سوال بدهم. اجازه بده در این مورد تحقیق کنم».

به یاد داشته باشید که داشتن کمی احساس شرمندگی و خجالت زدگی هنگام آموزش صحیح مسائل جنسی به کودکان کاملاً طبیعی است. از راهکارهای مختلفی برای کنترل این احساس خود استفاده کنید. علاوه بر این، هر چه بیشتر به سوالات دشوار پاسخ دهید، این کار برایتان آسان تر و راحت می شود.

جمع بندی

اولین گام در آموزش صحیح مسائل جنسی به کودکان، آماده کردن خود است. اگر در این زمینه تردید دارید، بدانید که تنها نیستید. سعی کنید محیط امنی در خانه و مدرسه برای فرزندانتان ایجاد کنید. اطلاعاتی که کودکان در اینترنت به دست می آورند، همیشه درست و دقیق نیستند. در نتیجه، بهتر است والدین تمام اطلاعات لازم در خصوص مسائل جنسی را به فرزندانشان ارائه دهند.

لطفاً تجربه خود از آموزش صحیح مسائل جنسی به کودکان را در بخش نظریات، با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *