فناوری تقریباً بر همه جنبه های زندگی روزمره تأثیر گذاشته است و دنیای آموزش در مدارس نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدارس امروزی بسیار مدرن تر و متحول شده اند و ابزارها و تجهیزات مرتبط با فناوری بسیار در آنها دیده می شود. مربیان و آموزگاران، با استفاده از روش ها و تکنیک های متفاوتی سعی می کنند فرآیند یادگیری – یاددهی را لذت بخش تر سازند.

قرن ها از آن زمان گذشته است که دانش آموزان در اطراف یک تریبون یا میز می نشستند و به تدریس آموزگار گوش می دادند. مدارس قرون وسطایی دیگر منسوخ شده است و روش های سنتی آموزش، جای خود را به تکنیک های مدرن تدریس داده اند. امروزه شاهد آن هستیم که بچه ها در کلاس درس یاد می گیرند مستقل از کتاب های درسی، به فعالیت بپردازند، فکر کنند، بحث داشته باشند و توانایی حل مسئله را در خود ارتقا بدهند.

چه بسا مدارس هزاره سوم، یعنی همان کلاس های درسی که امروزه بچه ها در آن حاضر می شوند، مجهز به سیستم های هوشمند برای تدریس باشند! امروزه همه دانش آموزان نسل جدید می دانند چطور با تلفن همراه و یا تبلت کار کنند. فناوری آموزشی، کارهای زیادی برای مدارس مدرن نسل جدید انجام داده است.

از دیدگاه های مختلف، فناوری توانسته آموزش را عمیقاً تغییر داده است؛ در زمان های قدیم، دسترسی به کتاب ها برای درس خواندن بسیار سخت بود و اکثر افراد علاقه مند باید به شهرهای دیگر سفر می کردند تا بتوانند بهترین منابع را پیدا کنند. اما امروز می بینیم که حجم انبوهی از اطلاعات از طریق فضای وب، ویدیوها، پادکست، تدریس آنلاین و پلتفرم های آموزش آنلاین، در دسترس قرار دارند. امکان آموزش گسترده در رشته ها و حوزه های متعدد امروز به لطف فناوری بسیار آسان تر و بی سابقه شده است!

مدارس هزاره سوم، فرصتی برای تعاملات جهانی!

تأثیرات فناوری و تحولات سیستم آموزشی در مدارس هزاره سوم، در دنیای مدرن امروزی به قدری چشم گیر بوده که شاید برای نسل گذشته کمی ناباورانه باشد! کلاس های خسته کننده درس که در گذشته فقط یک مکان برای سخنرانی آموزگار بود، جای خود را به کلاس های پویا و پرهیجان امروزی دادند؛ همان کلاس هایی که بچه ها با معلمان و گروه دوستان خود صحبت می کنند، بحث و تبادل نظر دارند و می توانند آموخته ها و کشفیات خود را به راحتی به اشتراک بگذارند.

در کشورهای پیشرفته تر، دانش آموزان در مدارس روستاها حتی می توانند از فناوری های مدرن امروزی استفاده کنند، دروس خود را در طبیعت و با سفر کردن یاد بگیرند و حتی می توانند از طریق وبسایت ها، تحقیقات خود را به اشتراک بگذارند. اکنون دیگر دیوارهای کلاس درس، مانعی برای محدود بودن دانش آموزان برای یادگیری دروس نیستند؛ هیچ محدودیتی برای ارتباط و کار مشترک بین دانش آموزان و اولیای مدرسه وجود ندارد.

فناوری، آموزش معلمان را نیز متحول ساخته است!

خوشبختانه فناوری های نوظهور، در مدارس هزاره سوم، موجب شده اند که نقش و مسئولیت معلمان و فراگیران نیز بسیار متحول شود. الگوی تدریس قدیمی تقریباً منسوخ شده و دانش آموزان نسل جدید به روش های نوین و فعال یاددهی، بیشتر علاقه مند هستند. دسترسی گسترده به اطلاعات و فرصت های آموزشی که امروزه فرآهم شده است، نقش معلم را به سمت راهبری کردن دانش آموزان تغییر داده است.

فناوری های جدید، ابزار قدرتمندی هستند که می توانند دنیای آموزش را به روش های مختلف، پشتیبانی و متحول سازند. از آسان تر کردن روش تدریس برای معلمان گرفته تا ایجاد مواد آموزشی، ایجاد راهکارهای جدید برای یادگیری و سرعت بخشیدن به تعاملات، همگی به لطف تکنیک ها و فناوری های مدرن، فرآهم هستند.

با گستردگی اینترنت جهانی و فراگیر بودن دستگاه های هوشمند، عصر جدیدی از آموزش را پیش رو داریم. آموزش می تواند از هر جا و هر زمان آغاز شود. این بر عهده طراحان آموزشی و فناوری‌های آموزشی خواهد بود که از فرصت‌های ارائه شده توسط فناوری برای تغییر آموزش، حداکثر استفاده را ببرند تا آموزش مؤثر و کارآمد برای همه در همه جا در دسترس باشد.

نحوه استفاده از فناوری در کلاس درس + معرفی مزایا

فناوری، دسترسی فوری به اطلاعات را فراهم می کند، به همین دلیل است که حضور آن در کلاس، بسیار حیاتی است. تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها و تبلت‌ها در حال حاضر عنصری فراگیر از زندگی روزمره برای همه دانش‌آموزان و معلمان هستند. طبیعی است که استفاده از وسایل مذکور در کلاس درس برای ایجاد یادگیری بهتر، برای دانش آموزان در تمام سنین مورد بررسی قرار گیرد.

ادغام فناوری در آموزش صرفاً به استفاده از فناوری برای افزایش تجربه یادگیری دانش آموزان اشاره دارد. استفاده از انواع فناوری در کلاس درس، از جمله کلاس مجازی، دانش آموزانی را تربیت می کند که به طور فعال با اهداف یادگیری درگیر هستند. پیاده‌سازی فناوری مسیرهایی را برای آموزش متمایز ایجاد می ‌کند تا نیازهای منحصر به ‌فرد دانش‌آموزان را در فضای کلاسی وسیع ‌تر، برآورده سازد.

چگونه می توان فناوری را با کلاس درس ادغام کرد؟

یک تصور غلط رایج وجود دارد که ادغام فناوری در کلاس درس می تواند یک بار مالی برای مدرسه باشد، اما دانش آموزان برای موفقیت در این مسیر، لزوماً به تبلت یا لپ تاپ خود نیاز ندارند. استفاده از فناوری در طول آموزش در کلاس می تواند مشارکت دانش آموزان را برای انواع مهارت های شنیداری و دیداری تقویت کند. ادغام فناوری‌های ساده از جمله پاور پوینت‌ها، بازی‌ها، تکالیف اینترنتی یا سیستم‌های نمره ‌دهی آنلاین می‌توانند در رشد دانش‌آموزان در کلاس درس تفاوت ایجاد کند.

با ارائه پاورپوینت می توان برای معرفی یک مفهوم در کلاس درس استفاده کرد و در عین حال فرصت تعامل را فراهم نمود. همراه با استفاده از اطلاعات گرافیکی و نمودارها، نمایش ویدیوهایی که ایده‌های ارائه ‌شده در پاورپوینت را همراهی می ‌کنند، می‌توانند در اسلایدها قرار گیرند. معلمان، برنامه هایی را می سازند و با دانش آموزان به اشتراک می گذارند.

ارسال تکالیف به صورت آنلاین (از طریق پلتفرم های موجود) راهی است که بسیاری از معلمان می توانند از آن برای ادغام فناوری در کلاس درس خود استفاده کنند. در یک بستر آنلاین، تکالیف به راحتی در دسترس هستند، و این می تواند مشارکت دانش آموزان را افزایش دهد و به آنها کمک کند تا نظم بیشتری داشته باشند.

سیستم های رتبه بندی آنلاین نیز نوع دیگری از فناوری است. ارتباطات یک عنصر کلیدی در آموزش است که به معلمان، مدیران، والدین و دانش‌آموزان کمک می‌کند تا نقاط قوت و زمینه‌های بهبود دانش‌آموز را تشخیص دهند. سیستم‌های رتبه‌بندی آنلاین، خطوط ارتباطی را باز و آسان می‌ سازند که در آن معلمان می‌توانند نمرات را ارسال کنند، الگوهای حضور و غیاب دانش‌آموزان را تجزیه و تحلیل کرده، و اطلاعات کارنامه ها را مدیریت کنند.

استراتژی های اجرای فناوری برای گروه های سنی

مزایای فناوری می تواند هر کلاس درس در تمامی مقاطع را ارتقا دهد. با این حال، نحوه پیاده‌سازی و استفاده از فناوری در کلاس‌های درسی در سطوح مختلف و حوزه‌های محتوایی، متفاوت خواهد بود.

کلاس های درس امروزی، دانش آموزانی توانمند می سازد!

درگیر نگه داشتن دانش آموزان در فعالیت تدریس، یکی از ارکان آموزش در مدارس هزاره سوم است. مشارکت فعال، بخش کلیدی در هر برنامه درسی است. چه دانش‌آموزان، مستقل کار کنند و چه به صورت مشترک، فناوری، دانش‌آموزان را درگیر می‌کند زیرا یک کار تعاملی است.

این فناوری ها همچنین به دانش آموزان با سبک های مختلف یادگیری کمک می کند، مهارت های خود را ارتقا بدهند. همه دانش آموزان، اطلاعات را به یک شکل یا با سرعت یکسان یاد نمی گیرند و حفظ نمی کنند. فناوری، فرصتی برای معلمان است تا آموزش را متمایز سازند و اطلاعات را برای توانایی های مختلف یادگیری، تغییر دهند.

جمع بندی

مدارس هزاره سوم، بر پایه فناوری ها فعالیت می کنند. ابزارها و تکنیک های مدرن امروزی، بستر وب، تجهیزات هوشمند، همگی باعث شده اند کلاس درس و فرآیند تدریس، بسیار متحول شود. این روند می تواند دانش آموزان را با مهارت های زندگی آشنا سازد.

فناوری به دلیل استفاده از آن در زندگی روزمره به شکل خاصی از سواد رسانه ای تبدیل شده است. برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات مهم، استفاده درست از ایمیل، ارتقای مهارت ها، یادگیری مهارت برای زندگی بهتر، تنها بخشی از اهداف این آموزش ها می باشد.

در همین راستا، مدارس سیمناد (علوی)، با به کارگیری فناوری های جدید و با تکیه بر ارتقای مهارت های علمی و فردی دانش آموزان، یک بستر پیشرفته را برای کلاس های درس خود ترتیب داده است. تمامی مزایایی که در فوق به آن اشاره کردیم در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس سیمناد گنجانده شده است. اگر به آینده بهتر برای فرزندان خود فکر می کنید، از همین حالا باید نسبت به محیط آموزشی آنها توجه بیشتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *