ارزش ها در حقیقت، اصولی هستند که باورها، رفتارها و تعاملات افراد را دیگران را شکل می دهند. ارزش ها و باورها در هر کشور، متفاوت هستند و همه باید آنها را یاد بگیرند. آموزش ارزش های جهانی به کودکان، برای رشد اخلاقی و شکل گیری شخصیت و رفاه آنها ضروری است. این آموزش ها بسیار اهمیت دارند و می توانند نقش کلیدی در آینده یک کشور ایفا کنند. در این مقاله می خواهیم به طور ویژه درباره تکنیک ها و روش های مناسب برای آموزش دادن ارزش های جهانی به کودکان صحبت کنیم.

تربیت کودکان به عنوان یک شهروند جهانی، ضرورتی است که به آنها کمک می کند بتواند ارتباط عمیق تری با جامعه خود برقرار سازد؛ چه در سطح جهانی باشد چه در سطح جامعه فردی. اما باید گفت این کار آسانی نیست!

نمی توانیم مطمئن باشیم وقتی کودکان خود را در معرض بایدها و نبایدها و ارزش های جهانی قرار می دهیم، فرهنگ ها و باورها به اندازه کافی جذاب هستند که آنها را علاقه مند سازند! برخی ارزش ها دارای مفهوم بسیار سختی هستند و بسیاری کودکان نمی توانند آنها را عمیقاً درک کنند.

اکثر روش های آموزش ارزش های جهانی به کودکان به آنها یاد می دهد که چطور مهربان تر، دلسوزتر و همدل باشند اما آیا تکنیک هایی وجود دارد که بتوان این مفاهیم را دقیق تر به آنها یاد داد؟

تمام تلاش های معلمان، مربیان و والدین در تربیت کودکان این است که بتوانند آنها را به افرادی تبدیل کنند که توانایی برقراری ارتباط مؤثر را با جامعه خود دارند. شما هم اگر به این بحث علاقه مند هستید و می خواهید آموزش ها را از سنین پایین تر شروع کنید، می توانید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. نکات و راهکارهای کاربردی و عملی را برایتان عنوان می کنیم که شما را در این مسیر، راهنمایی خواهد کرد.

قبل از پرداختن به تکنیک های خاص برای آموزش ارزش های جهانی به کودکان، اجازه دهید ابتدا در این باره صحبت کنیم که چرا این آموزش ها تا این اندازه اهمیت دارند.

۱- رشد شخصیت

آموزش ارزش ها به کودکان کمک می کند تا ویژگی های شخصیتی مهم، از جمله صداقت، صداقت، همدلی و احترام را در خود پرورش دهند. این ویژگی ها برای ایجاد روابط مثبت در هر جامعه، ضروری هستند.

۲- تصمیم گیری مطابق با اصول اخلاقی

آموزش ارزش ها، کودکان را با دیدگاه ارزش های اخلاقی که برای تصمیم گیری های اخلاقی و عبور از معضلات مورد نیاز است، آشنا می کند. تفکر انتقادی، تأمل و در نظر گرفتن پیامدهای رفتارها و کارها، نمونه ای از این توانایی ها و مهارت ها هستند.

۳- مسئولیت اجتماعی

آموزش ارزش های جهانی به کودکان، حس مسئولیت پذیری اجتماعی و مشارکت را در آنها تقویت می کند. از طریق یاد گرفتن این مهارت ها، آنها تشویق خواهند شد که با شفقت، همدلی و تعهد به عدالت اجتماعی و برابری، با سایرین رفتار کنند.

۴- حل مشکلات، رویارویی با چالش ها

آموزش ارزش هایی مانند بردباری، بخشش و همدلی به کودکان، راه های سازنده ای را برای حل مشکلات و چالش ها به آنها معرفی می کند، لذا آنها یاد می گیرند که با روش های مسالمت آمیز، مسائل را حل کنند. این کودکان، بهتر می توانند تفاوت ها را متوجه شوند و با آنها کنار بیایند. آموزش ارزش ها، هماهنگی و همکاری را در جوامع مختلف ترویج می کند.

چند روش و تکنیک خلاقانه برای آموزش ارزش های جهانی به کودکان

بیایید با همدیگر، نگاهی به چند روش خلاقانه و جذاب داشته باشیم که می توانید برای آموزش ارزش های جهانی به کودکان از آنها استفاده کنید:

  • قصه گویی و نقش آفرینی:

یکی از بهترین روش ها برای آموزش دادن ارزش ها و هنجارهای جهانی به کودکان، استفاده از تکنیک قصه گویی و نقش آفرینی است. کودکان با داستان ها و قصه ها ارتباط خوبی برقرار می سازند و می توانند مفاهیم را بهتر یاد بگیرند. از این روش استفاده کنید تا بتوانید بایدها و نبایدهای اخلاقی، مشکلات و چالش ها، رفتارهای درست و نادرست را به بچه ها بیاموزید.

برای هر موضوعی که در نظر دارید می توانید از داستان یا قصه مرتبط استفاده کنید. از کودکان بخواهید درباره ارزشی که در ذهنشان شکل می گیرد، فکر کنند و به سوالات شما پاسخ بدهند. در نهایت از آنها بخواهید نتیجه گیری کنند یا پایان داستان را پیش بینی نمایند.

  • ارزش های شخصیتی را اجرا کنید:

دسته بزرگی از ارزش های جهانی شامل ویژگی های برجسته شخصیتی است. مباحثی از جمله صداقت، احترام، مسئولیت پذیری، مهربانی، همدلی، همفکری، دلسوزی و …، در این دسته قرار دارند. شما می توانید از طریق بحث های گروهی و مشارکت های اجتماعی، کودکان را تشویق کنید که باهمدیگر صحبت کنند. وقتی آنها را در اجرای چند برنامه مشارکت دهید، یاد می گیرند که چطور ویژگی ها و ارزش های شخصیتی را در خودشان پیدا نموده و آنها را پرورش دهند.

  • مسئولیت ها و انجام برخی خدمات را به کودکان بسپارید:

یکی از روش های آموزش ارزش های جهانی به کودکان این است که برخی مسئولیت ها و نقش ها را که با توانایی های هر کودک، سازگار است به آنها بسپارید. انجام کارها به کودکان یاد می دهد که بتوانند هر مفهوم را در عمل بیاموزند. شما به عنوان آموزش دهنده می توانید در هر مسئولیت یا خدمت، موارد مهم را به آنها خاطرنشان سازید.

  • از هنر و خلاقیت کمک بگیرید:

از هنر و خلاقیت به عنوان بستری برای کشف ارزش ها و ابراز احساسات استفاده کنید. کودکان را تشویق کنید تا آثار هنری، شعرها یا داستان هایی خلق کنند که نشان دهنده درک آنها از ارزش هایی مانند همدلی، قدردانی و پشتکار باشد. برای تقویت اهمیت ارزش های جهانی، به کودکان کمک کنید بتوانند خلاقیت های خود را به طور برجسته نشان دهند.

  • آنها را به کار تیمی، فعالیت های گروهی و مشارکت های اجتماعی تشویق کنید:

انجام کارهای تیمی و گروهی می تواند زمینه ساز آموزش ارزش های جهانی به کودکان باشد. این مسئله بسیار جذاب است. وقتی کودکان با همدیگر همکاری می کنند تا کاری انجام شود، حس همدلی، همکاری، همفکری و احترام به نظریات دیگران در آنها تقویت می شود. فعالیت های گروهی بسیار متنوع هستند؛ باغبانی، مسابقات ورزشی، کارهای هنری، طبیعت گردی، برنامه ریزی برای یک پروژه یا شرکت در رویدادهای مرتبط با کودکان، نمونه هایی از این کارها هستند.

سوالات متداول درباره آموزش ارزش های جهانی به کودکان

۱-چگونه می توان آموزش ارزش ها را در برنامه درسی مدرسه ادغام کرد؟

آموزش ارزش‌ها را می‌توان از طریق درس‌ها، فعالیت‌ها، بحث‌ها و پروژه‌های اختصاصی که بر آموزش فضایل، اخلاق و اصول اخلاقی متمرکز است، با برنامه درسی مدرسه ادغام کرد.

۲- مهم ترین ارزش های جهانی که باید به کودکان آموزش داد چیست؟

نمونه هایی از مهم ترین ارزش های جهانی که می توان به کودکان آموزش داد عبارتند از صداقت، درستکاری، احترام، مسئولیت پذیری، مهربانی، همدلی، بردباری، انصاف، سپاسگزاری، پشتکار و همکاری. این ارزش ها اساس یک شخصیت خوب را تشکیل می دهند.

۳- والدین چگونه می توانند در خانه، ارزش ها را به کودکانشان آموزش بدهند؟

والدین می‌توانند با الگوبرداری از رفتار مثبت، صحبت کردن با فرزندان درباره ارزش‌ها، تعیین شفاف انتظارات و توقعات، فراهم کردن فرصت‌هایی برای تصمیم ‌گیری درست، و گنجاندن ارزش‌ها در برنامه‌ها و فعالیت‌های روزانه، ارزش‌ها را در خانه به کودکان خود آموزش بدهند.

۴- بهترین منابع برای آموزش ارزش ها به کودکان چیست؟

منابع زیادی برای آموزش ارزش‌ها به کودکان وجود دارد؛ از جمله کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها، داستان ها و قصه ها، بازی‌ها، فیلم‌ها و رویدادها و برنامه های اجتماعی. این منابع، انواع فعالیت های متناسب با سن کودکان را برای آموزش ارزش ها ارائه می دهند.

جمع بندی 

به عنوان سخن پایانی باید گفت، آموزش ارزش های جهانی به کودکان، یک تلاش مشترک است که مستلزم خلاقیت، همدلی و فداکاری است. با ترکیب برخی روش های خلاقانه و نوآورانه از جمله داستان سرایی، ایفای نقش، فعالیت های گروهی، هنر، کارهای تیمی، استفاده از فناوری و مشارکت اجتماعی، می‌توانیم ارزش های مثبت را به کودکان آموزش بدهیم. ما با هم می توانیم کودکان را توانمند کنیم تا به افرادی دلسوز، مسئولیت پذیر و با اخلاق در جامعه تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *