وقتی صحبت از طنزپردازی به میان می آید، یعنی طنزپرداز سعی دارد با استفاده از کلمات و واژه ها و عبارت های طنزگونه و خنده دار، موضوعات روز یا مشکلات را مطرح کند؛ به طوری که سرگرم کننده باشد. در این مسیر، توجه به ممنوعیت های طنزپردازی بسیار اهمیت دارد. در مسیر طنزپردازی باید سنجیده باشید. همان قدر که یک خنده خوب، سالم و شادی آور است، اما بدانید که همه چیز، خنده دار نیست! باید تشخیص دهید که چه نوع طنزی برای خنداندن مردم، مناسب است. این روند به جلوگیری از بیان شوخی‌های بی‌ادبانه یا آزاردهنده کمک می‌کند.

طنزپردازی، شوخ طبعی، تمسخر، طعنه زدن، چهار واژه آشنا هستند که فاصله نزدیکی با همدیگر دارند. گاهی برخی از افراد، شوخ طبعی را از حد می گذرانند و وارد تمسخر و طعنه و کنایه می شوند تا منظور و مقصود خود را به فرد دیگری بفهمانند! ممکن است شخصی در حال طنزپردازی باشد و پا را از محدودیت ها فراتر بگذارد و به گروهی از افراد، گروه سنی، نژاد یا مذهب خاصی، توهین کند! اینها هرگز طنز محسوب نمی شوند و خط قرمز به شمار می روند!

وقتی صحبت از طنزپردازی به میان می آید، یعنی طنزپرداز سعی دارد با استفاده از کلمات و واژه ها و عبارت های طنزگونه و خنده دار، موضوعات روز یا مشکلات را مطرح کند؛ به طوری که سرگرم کننده باشد. در این مسیر، توجه به ممنوعیت های طنزپردازی بسیار اهمیت دارد.

چه کسی از یک خنده با صدای بلند و از ته دل خوشش نمی آید؟ خندیدن، نه تنها لبخند را بر لبان شما می نشاند، بلکه فواید آن برای سلامتی، بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید! با اینکه مشکلات زیادی در زندگی وجود دارد، اما هرگز زمان بهتر از امروز وجود نداشته که بتوانید طنز بخوانید و بخندید و شاد باشید!

۱- شوخ طبعی یا طنزپردازی مثبت

شوخ طبعی یعنی طنزپردازی مثبت، چیزی که از طریق روش های ارتباطی مختلف می خواهد با مردم ارتباط برقرار سازد. طنزپرداز با استفاده از کلمات می تواند مردم را گرد بیاورد یا آنها را از هم دور کند! شوخ طبعی مثبت نوعی طنز است که باعث می شود افراد احساس کنند به هم متصل هستند؛ در این گروه، طنزپردازی باعث ایجاد رابطه صمیمی، افزایش عزت نفس و افزایش خلاقیت می شود. تفسیرش خیلی ساده است؛ خندیدن با دیگران، بسیار دلگرم کننده و لذت بخش خواهد بود.

۲- طنزپردازی منفی

طنزپردازی منفی نوعی شوخ طبعی است که باعث می شود افراد، احساس طرد شدن کنند. در گروهی که این نوع طنزها بیان می شود، معمولاً افراد، تحقیر می شوند، خلاقیتی وجود ندارد و خندیدن به دیگران، بسیار دلسرد کننده خواهد بود. این نوع طنز، گاهی به منطقه خاکستری تعبیر شده است؛ یعنی، علیرغم نیت فرد برای شوخی کردن، کلمات می تواند به راحتی، سوء تعبیر شود. نمونه هایی از این نوع طنز عبارتند از: تمسخر، طعنه زدن، غلغلک دادن، جوک های بی ادبانه، طنز کلیشه ای درباره سن گرایی، جنسیت گرایی، نژادپرستی!

مزایای طنزپردازی و شوخی مثبت چیست؟

ثابت شده است که خندیدن، سلامت روان را بهبود می بخشد و حتی ممکن است به سلامت جسمی نیز کمک کند. برخی از فواید طنزپردازی و خندیدن عبارتند از:

  • به حفظ سلامت قلب فرد کمک می کند. خنده به افزایش جریان خون و بهبود عملکرد رگ های خونی کمک می کند. همچنین در کاهش استرس و تأثیر مثبتی بر سلامت قلب تأثیر زیادی دارد.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. خنده می تواند به آزاد شدن تنش در عضلات بدن کمک می کند؛ پس اندورفین آزاد می شود، قند خون و هورمون های استرس کاهش می یابد. این شرایط می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.
  • باعث بهبود خلق و خو می بخشد. خندیدن و طنزپردازی می تواند به افراد کمک کند خلق و خوی بد خود را به راحتی تغییر دهند. برای افرادی که اضطراب یا افسردگی را تجربه می کنند، خندیدن می تواند برای سبک شدن روحیه و ذهن آنها و افزایش شادابی شان مفید باشد.
  • طنزپردازی، روابط اجتماعی فرد را تقویت می کند. لذت بردن از خندیدن، همراه با دیگران، به حفظ روابط تازه، هیجان انگیز و سرگرم کننده کمک می کند. این شیوه همچنین به بهبود ارتباطات کمک خواهد کرد؛ و البته ممکن است طنزپردازی همان چیزی باشد که برای حل اختلافات و رنجش خاطر به آن نیاز دارید.

چطور طنزپرداز و شوخ طبع باشیم؟

  • لبخند بزنید!

لبخند بر لب داشتن، یکی از ویژگی های مثبت فردی است و باعث زیبایی چهره نیز خواهد شد. وقتی دیگران با صورت خندان شما مواجه می شوند، این حس خوب به آنها نیز منتقل خواهد شد. پس با لبخند زدن می توانید شادی را بین دیگران پخش کنید؛ قبل از اینکه متوجه شوید، شما و اطرافیانتان دلایل بیشتری برای خندیدن پیدا خواهید کرد.

  • بیشتر شوخ طبع باشید!

کمی سرگرمی را به تعاملات روزانه خود اضافه کنید. هنگام صحبت با دیگران، یک جوک بگویید، یک نکته طنز بنویسید یا یک داستان خنده دار را به اشتراک بگذارید تا میزان خندیدن شما در روز افزایش یابد.

  • با افراد خوشبین معاشرت کنید!

افرادی که با آنها وقت می گذرانید بر روحیه و شادی شما تأثیر می گذارند. ممکن است در روزهای پر مشغله کاری نتوانید افراد را حضوری ملاقات کنید، اما می توانید در فضای مجازی، وقت خود را با افرادی بگذرانید که شما را خوشحال می کنند، خنده دار هستند و بر زندگی شما تأثیر مثبت می گذارند.

  • از زمان شخصی خودتان لذت ببرید!

هر روز، حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه را برای انجام کارهایی که باعث لبخند زدن تان می شود، اختصاص دهید. کمدی مورد علاقه خود را در تلویزیون تماشا کنید، از چند ویدیوی خنده دار لذت ببرید یا به پادکست گوش دهید. با یک دوست صمیمی تماس بگیرید، یک کتاب بخوانید یا کلیپ طنز بسازید.

  • توجه خود را روی چیزهایی متمرکز کنید که شما را خوشحال می کنند.
  • روحیه بخشش داشته باشید.
  • تا امکان از مادیات دور باشید.
  • مطالبی را بخوانید که طنز گونه باشند.
  • به گروه های مجازی طنز بپیوندید.

جمع بندی

خندیدن بسیار مفید است. درصد زیادی از بیماری های جسمی و روانی را می توان با خنده و شادی درمان کرد. این موضوع بارها در تحقیقات علمی به اثبات رسیده است. طنزپردازی مثبت، همیشه و همه جا خوب است. برای اینکه بتوانید از لحظات خود لذت ببرید و شاد باشید، طنز بخوانید و یاد بگیرید که طنزپردازی کنید.

فراموش نکنید که در مسیر طنزپردازی باید سنجیده باشید. همانقدر که یک خنده خوب، سالم و شادی آور است، اما همه چیز، خنده دار نیست! باید تشخیص دهید که چه نوع طنزی برای خنداندن مردم، مناسب است. این روند به جلوگیری از بیان شوخی‌های بی‌ادبانه یا آزاردهنده کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *