تنهایی بیرون رفتن، یک حس خوب برای نوجوانان است و به آنها کمک می کند مستقل شوند و به نوعی، برخی مهارت های فردی و اجتماعی خود را تقویت نمایند. وقتی نوجوان شما به تنهایی یا با دوستان خود بیرون می رود، به تدریج، اعتماد به نفس پیدا می کند و یاد می گیرد که مستقل عمل کند. این یعنی فرصت روبرو شدن با شرایط مختلف را دارد و می تواند بهتر تصمیم گیری نموده یا تجربه های مختلفی کسب کند. اما والدین همیشه دقت داشته باشند که این رفتار، نیازمند آموزش های لازم به نوجوانان است. قبل از هر چیز با نوجوان خود صحبت کنید و یک سری برنامه ریزی ها و محدودیت ها را برای او تعیین نمایید. ما در این مطلب به بررسی سن مناسب نوجوانان برای تنهایی بیرون رفتن می پردازیم و راهکارهای کاربردی را برای والدین نیز ارائه خواهیم داد.

بدون آنکه گذر زمان را متوجه شوید، خیلی زود می بینید که کودک خردسال شما اکنون بزرگ شده است و در سن نوجوانی، تصمیم دارد به تنهایی بیرون برود! شاید برایتان نگران کننده و دلهره آور باشد! فرزندی که تا به امروز، همراه خود به بیرون از خانه می بردید، اکنون تصمیم گرفته است به تنهایی بیرون برود و تجربه های جدید کسب کند! این یک مرحله مهم در زندگی نوجوانان است که نمی توان از آن اجتناب کرد.

والدین وظیفه دارند نوجوان خود را درباره همه مسائل زندگی راهنمایی کنند. تنهایی بیرون رفتن نیز یکی از این موارد است. آموزش ها می تواند به نوجوانان یاد بدهد که چطور در محیط بیرون از خانه، همچنان از خود محافظت کنند و ایمن باشند. آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان، تعیین حد و مرزهای ارتباطی، نحوه صحبت کردن و رفتارها، عملکرد در جامعه و بسیاری موارد دیگر را باید به فرزندتان یاد بدهید تا وقتی به تنهایی بیرون می رود یا در گروه همسالان قرار می گیرد، یک فرد با شخصیت و با اعتماد به نفس جلوه کند.

مزایای تنهایی بیرون رفتن نوجوانان چیست؟

وقتی به نوجوان خود اجازه می دهید به تنهایی بیرون برود، فرصت عالی ایجاد می کنید تا معاشرت داشته باشد، کاوشگری کند، چیزهای جدید یاد بگیرد و از تفریحات و سرگرمی های دلخواهش لذت ببرد. این مسیری است که از نوجوانی به سوی بزرگسالی باید طی کند و نمی توانید مانع آن شوید.

مهم ترین مزایای تنهایی بیرون رفتن نوجوانان عبارتند از:

  • تقویت مهارت های زندگی
  • روبرو شدن با مشکلات و پیدا کردن راه حل مناسب
  • تجربه موقعیت های مختلف در شهر
  • مشاهده و صحبت کردن با افراد مختلف در جامعه
  • کمک به تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس
  • جدایی از احساس تعلق و وابستگی به خانواده
  • داشتن فعالیت بدنی مناسب برای سلامتی
  • کمک به سلامت روان و تقویت روحیه
  • توسعه مهارت های مدیریت زمان و بودجه مالی
  • تقویت مهارت تصمیم گیری
  • وقت گذرانی بیشتر با گروه دوستان و کمک به توسعه مهارت های ارتباطی

درست است که تنهایی بیرون رفتن برای نوجوانان مزایای زیادی به همراه دارد اما والدین باید نظارت دقیقی روی این مسئله داشته باشند. وقتی نوجوان شما به تنهایی بیرون می رود، حس آزادی و استقلال بی نهایت برایش ایجاد می شود و شاید متوجه گذران زمان نشود!

در حالیکه به نوجوان خود اجازه می دهید با دوستانش یا به تنهایی بیرون برود، پیگیری کنید که دوستان او چه کسانی هستند، خانواده آنها در چه سطحی قرار دارند، فرزندتان کجاها قرار است برود، چقدر پول خرج می کند یا به چه چیزهایی نیاز دارد. همچنان که می دانید نوجوان شما به استقلال بیشتری نیاز دارد، او را حمایت کنید تا مطمئن شود شما همیشه در هر شرایطی، همراه او هستید.

بهترین سن نوجوانان برای تنهایی بیرون رفتن، چند سالگی است؟

هیچ قانون معینی وجود ندارد که یک نوجوان را ملزم کند حتماً باید در یک سن خاص، تنهایی بیرون برود! این مسئله به توانایی ها و مهارت های نوجوان بستگی دارد. گاهی نوجوانان ممکن است مهارت های فردی و ارتباطی خوبی به دست آورده باشند و بتوانند به طور مثال، در سن ۱۵ یا ۱۶ سالگی، تنهایی بیرون برود. در مقابل، این احتمال وجود دارد که یک نوجوان ۱۸ ساله هنوز آماده تنهایی بیرون رفتن نباشد!

به عنوان والدین به این موضوع دقت داشته باشید که آیا نوجوان شما به اندازه کافی می تواند مسئولیت پذیری و تصمیم گیرنده باشد که به تنهایی بیرون برود؟ آیا تا به حال در اینچنین شرایطی بوده است؟ قرار است وقت خود را در کدام نواحی شهری سپری کند؟ یا به چه کارهایی مشغول باشد؟ آیا مهارت های فردی ضروری از جمله مدیریت احساسات، نه گفتن، کنترل رفتار و گفتار و حل مسئله را به نوجوان خود آموزش داده اید و توانمند شده است یا خیر؟

نوجوانان زمانی می توانند به تنهایی بیرون بروند که از هر نظر برای این کار آماده باشند. وقتی والدین، همراه و حامی نوجوان باشند، او بهتر می تواند در بیرون از خانه، تصمیم گیری کند یا مسئولیت هر آنچه انجام می دهد را به عهده بگیرد.

والدین چطور می توانند به نوجوان خود کمک کنند که تنهایی بیرون برود؟

در این قسمت به چند راهکار کاربردی و مفید اما کوتاه اشاره می کنیم که به والدین کمک می کند نوجوان خود را در تنهایی بیرون رفتن، حمایت کنند:

  • یک بار به تنهایی با نوجوان خود همراه شوید و به او بگویید که یک مسیر معین را به شما نشان دهد.
  • اگر قرار است نوجوان شما به مکان تفریحی برود، برای اولین بار، او را به آن مکان ببرید، و سر ساعت، او را برگردانید؛ اما مدت زمانی که در آن مکان را همراه او نباشید.
  • اجازه بدهید نوجوان شما به منزل دوستانش برود اما قبل از آن، درباره شرایط زندگی، فرهنگ و وضعیت خانواده دوستان او به خوبی تحقیق کنید.
  • مهارت های اجتماعی لازم را به نوجوان خود بیاموزید. از جمله اطلاعات کلی از اتفاقات رایج در بیرون از خانه، روش درست استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی؛ عدم سوار شدن به ماشین های غریبه و مدیریت احساسات.
  • حتماً برخی محدودیت ها و قوانین را برای نوجوان خود تعیین کنید تا ایمن ماندن او در بیرون از خانه تا حدودی تضمین شود.

جمع بندی 

تنهایی بیرون رفتن نوجوانان، یک نیاز است و مرحله جذابی در زندگی آنها به شمار می رود. نوجوانان با این کار، حس استقلال بیشتری دارد و اعتماد به نفس آنها بالاتر می رود. والدین می توانند با انجام راهکارهای ارائه شده در فوق، نوجوان خود را به تدریج برای ورود به اجتماع بیرون از خانه آماده کنند.

گروه آموزشی علوی تبریز (سیمناد)، نماینده مجموعه علوی تهران است و خط مشی آموزش های خود را بر اساس تقویت مهارت های فردی و اجتماعی در دانش آموزان قرار داده است. انواع کلاس های آموزش زبان خارجی، مهارتی و مقاطع تحصیلی درسی توسط این گروه تخصصی ارائه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *