آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس نیاز ضروری برای معلمان و دانش آموزان محسوب می شود. تا زمانی که این گروه ها به ابزارهای آنلاین و دیجیتالی دسترسی نداشته باشند و کار کردن با آن را یاد نگیرند، فرایند آموزش به سبک سنتی ادامه پیدا می‌کند و می توان گفت دانش آموزان از دنیای متغیر امروزی عقب می مانند.

بتوانید باور کنید یا نه، نمی توانیم از نقش آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس چشم ‌پوشی کنیم! این مهارت ها در چند دهه اخیر هم برای مدارس و دانشگاه ها و هم برای مشاغل و محل کار ضروری بوده اند. تا زمانی که رایانه ها، سِرورها و وسایل ارتباطات الکترونیکی وجود داشته باشد، نیاز به متخصصان دیجیتالی هم وجود دارد؛ همانند همان متخصصان فناوری اطلاعات که می توانند با این ابزارها کار کنند.

با این مقدمه حتماً می توانید حدس بزنید که چرا اهمیت دارد معلمان مدیران و دانش آموزان مهارت های دیجیتالی و کار کردن با ابزارهای جدید را یاد بگیرند. مهارت های دیجیتال شامل توانایی استفاده از ابزارهای جدید، ارزیابی آنها، به اشتراک گذاری و ایجاد محتوا می باشد. این کارها به راحتی با رایانه ها و تلفن های هوشمند امکان پذیر خواهند بود.

این روزها آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس کمی پیشرفته تر شده است. موسسات و محیط‌های آموزشی انتظار دارند که اکثر کارمندان آنها این توانایی ها را کسب کنند.  فناوری در زندگی همه ما در مرکز توجه قرار دارد. افزایش وابستگی جوامع به اینترنت و ارتباطات دیجیتالی باعث شده که نیروی کار و نیروهای آموزشی با افزایش تقاضای یادگیری مهارت های کار با ابزارهای دیجیتالی روبرو باشند.

دلایل زیادی وجود دارد که دانش آموزان معلمان و تمام افراد فعال در جامعه را ملزم می سازد مهارت های دیجیتالی را یاد بگیرند. در قسمت بعدی این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

چرا آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس تا این اندازه مهم است؟

آموزش مهارت های دیجیتال در مدارس

امروزه تحول دنیای دیجیتالی در حال افزایش است و هر صنعت یا کسب و کاری را که تصورش را بکنید تحت تاثیر قرار می دهد. به طور مثال، کشاورزان فقط بذر نمی کارند و محصول را برداشت کنند، آنها از حسگرها و فناوری اطلاعات بهره می گیرند تا سیستم های خودکار را راه‌اندازی کنند که بتواند بر کشت و کار آنها نظارت داشته باشد. این کار به کشاورزی سودآور، کارآمد و پایدارتر آن‌ها کمک می‌کند.

ردپای فناوری ها و ابزارهای دیجیتال را در رستوران ها و اپلیکیشن های سفارش غذا هم می توانید پیدا کنید. به جای اینکه خانواده ها از خانه خارج شوند، می توانند با چند کلیک ساده منوی رستوران ها را باز کنند، غذا سفارش دهند و سفارشات خود را درب منزل دریافت کنند.

این فناوری ها در دنیای ساخت و ساز و املاک و مستغلات هم دیده می‌شود. انواع وب سایت هایی که دسترسی آسان مشتریان و مشاوران املاک را برای خرید و فروش ملک فراهم ساخته است، سرویس‌دهی جدیدی در دنیای دیجیتالی امروزی هستند.

با این مثال ها حتماً به این نتیجه رسیده اید که دنیای آموزش هم از این جوامع مستثنا نیست؛ چطور ممکن است که مشاغل مختلف، مهارت های دیجیتالی را پیاده سازی می کنند اما آموزش که منشاء تمام این کسب و کارها است از این حوزه عقب بیفتد؟

آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس، هم به نفع معلمان است تا تدریس بهتری داشته باشند و هم به نفع دانش آموزان است تا بتوانند آینده شغلی و تحصیلی خود را در مسیر بهتری هدایت کنند. مهارت دیجیتال می تواند فرآیند راه یادگیری یاددهی را ساده تر و لذت بخش تر سازد. همین دانش آموزان در آینده، افراد خلاق خواهند بود که کسب و کارهای متفاوتی را در جامعه به وجود می آورند.

کسب و کارها به مهارت های دیجیتال نیاز دارند

نه تنها آموزش، بلکه تمام کسب و کارها به آموزش مهارت های دیجیتال نیاز دارند. تغییر گسترده و رو به رشدی که در کسب و کارهای آنلاین ایجاد شده، نیاز به سواد دیجیتالی دارد. این وضعیت در چند سال اخیر با شیوع ویروس کرونا شدت گرفته است. کسب و کارهای سنتی همگی به تدریج در حال حضور در فضای اینترنت و تجارت الکترونیکی هستند.

بدون تسلط بر مهارت های دیجیتال نمی توان در این فضا رقابت کرد؛ این موضوع را هم کارفرمایان می دانند و هم تمام کسانی که در حوزه آموزش فعالیت می کنند. معلمان باید سواد دیجیتالی خود را افزایش دهند. با توسعه مهارتهای دیجیتال این فرصت فراهم می گردد تا امکان مشارکت وجود داشته باشد.

آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس، افراد حرفه‌ای و با توانایی های بیشتر را تربیت می کند، بنابراین در آینده می توان امیدوار بود که کسب و کارها، تغییرات شگرفی داشته باشد.

مطالعات و تحقیقات نشان داده که تا سال ۲۰۲۴ تعداد مشاغلی که به مهارت های دیجیتالی نیاز دارند، حدود ۱۲ درصد افزایش پیدا می کند. اگر مدیران و معلمان نسبت به آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند و فعالیت خود را هر چه زودتر آغاز کنند، از هر نظر مفید و موثر واقع می شود.

موضوعاتی که به عنوان مهارت های دیجیتال در مدارس آموزش داده می شود

موضوعاتی که به عنوان مهارت های دیجیتال در مدارس آموزش داده می شود

دانش آموزانی که مهارت های دیجیتالی را فرا می‌گیرند، شانس بهتری برای افزایش توانایی های خود و پیدا کردن شغل بهتر خواهند داشت. آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس از سطوح پایه شروع می شود و به تدریج به سطوح پیشرفته تر ارتقا پیدا می کند. برخی مفاهیم اصلی در این آموزش ها مطرح می باشند که در قسمت زیر آنها را به صورت فهرست گونه ملاحظه می کنید:

  • ارتباط از طریق ایمیل
  • روش تحقیق آنلاین و جمع آوری اطلاعات
  • آشنایی با مدیریت اطلاعات، دسته بندی فایل ها و طبقه بندی آنها بر اساس اهمیت
  • روش استفاده ایمن از ابزارهای به اشتراک گذاری اطلاعات نظیر Google Drive، DropBox و Microsoft Teams
  • توانایی و مهارت ایجاد و مدیریت صفحات وب سایت، با قابلیت اتصال به اینترنت یا به روزرسانی نرم افزارها
  • آشنایی با چگونگی به اشتراک گذاری اطلاعات فایل ها ویدیوها یا پادکست ها

اینکه کدام یک از مهارت های دیجیتالی مهم تر هستند، به امکانات کشور یا شهر یا اهداف فردی و سازمانی بستگی دارد. مهارت های دیجیتال، هم برای محل کار و هم برای زندگی شخصی می تواند مثبت واقع شود.

مثلاً ایجاد محتوا، تجارت الکترونیک، امنیت شبکه و اطلاعات طراحی UX/UI، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی رسانه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل داده ها، نمونه ای از این موارد هستند؛ هم معلمان هم مدیران باید این مهارت ها را بیاموزند.

شما به عنوان مدیر آموزشگاه یا مدرسه اگر می خواهید پایگاه داده معتبرتری داشته باشید، معلمانی توانمند به کار ببرید و دانش آموزان خلاق و تربیت کنید، بهتر است برنامه‌ریزی‌های منظم تری را برای آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس تنظیم کنید. با معلمان گفتگو کنید و درباره مهارت های لازم و امکان سنجی، اطلاعاتی را جمع آوری نمایید.

بهترین راهکارها برای افزایش سطح سواد دیجیتالی

اگر به این موضوع علاقه مند شده اید، حتماً می خواهید بدانید که چگونه مهارت های دیجیتالی خود را توسعه یا بهبود بدهید؛ تقویت مهارت های دیجیتالی برای هر فرد باعث می شود که یک رزومه قوی داشته باشد. هر چه بتوانید حرفه‌ای تر باشید و توانایی‌های خود را ارتقا دهید، موقعیت های بهتری در دانشگاه ها و یا فضای کار کسب می کنید.

چند راهکار مهم وجود دارد که می توانید مهارت های دیجیتالی و سواد خود را افزایش دهید .این راهکارها را در قسمت زیر ملاحظه می کنید:

  • خودآموزی

اولین راهکار برای افزایش سطح سواد دیجیتال این است که شخص به صورت خودآموز هر آنچه که نیاز دارد را از فضای آنلاین جمع آوری کند، بخواند و در مورد آن تحقیق نماید. اینکه کدام یک از مهارت ها را نیاز دارد یا چه روشی به او کمک می کند تا آموزش های تخصصی دریافت کنند، از طریق همین روش کسب می شود.

  • شرکت در دوره های آنلاین رایگان و غیر رایگان

دومین راهکار که کمک می کند تا فرد مهارت های دیجیتالی خود را افزایش دهد، این است که در دوره‌های آنلاین رایگان شرکت کند. این دوره ها مسیر را برای پیشرفت شغلی نشان می‌دهند و گام مهمی در کسب دانش اولیه محسوب می شوند. اگر این دوره ها برای فردی مفید واقع شود می تواند در دوره های غیر رایگان و جامع شرکت کند و مفاهیم تخصصی بیشتری را بیاموزد.

جمع بندی

آموزش های مهارت دیجیتال در مدارس، یک ابزار کاربردی است که به برنامه ریزی و استراتژی دقیق نیاز دارد. نه تنها سیستم آموزش و پرورش، بلکه تمامی کسب و کارها به افزایش سواد دیجیتالی نیاز دارند. چنانچه مهارت های دیجیتال در فرد افزایش پیدا کند، موقعیت شغلی و زندگی او بهتر می‌شود و به اهداف خود سریع تر دست می یابد. موفقیت در آینده در گرو پیشرفت فناوری ها و افزایش سطح مهارت های دیجیتال در جوامع است.

موسسه آموزشی سیمناد، با توجه به رویکردهای نوین آموزشی، ابزارهایی را فراهم کرده که می تواند مهارت های دیجیتال در دانش آموزان همه مقاطع تحصیلی را ارتقا دهد. اگر به آینده تحصیلی و شغلی فرزند خود اهمیت می دهید، همین حالا با این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *