به گزارش روابط عمومی موسسه علوی، مجموعه آموزشی علوی به دنبال پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان خود نسبت به برنامه ریزی و طراحی آموزش مهارت های پایه و پیشرفته در برقراری ارتباط با فرد، خانواده، مدرسه و در سطوح بالاتر در اجتماع و همچنین دستیابی به مهارت های دهگانه خودآگاهی، همدلی، تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباط موثر، روابط بین فردی، مقابله با هیجانات، مدیریت استرس، تفکر نقـّاد و تفکر خلاق در طی سال های آموزشی اقدام نموده است.

 

سولماز مهدی زاده، کارشناس ارشد آموزش موسسه علوی در خصوص آموزش مهارت زندگی در مدارس علوی گفت: آموزش مهارت های زندگی در مدارس علوی، با توجه به رویکردهای آموزشی – مهارتی در این مجموعه، همسو با جدیدترین آموزش ها در سطح مدارس دنیا و نیز طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی با هدف پیشگیری از آسیب های روانی از جمله عزت نفس پایین، ناتوانی در کنترل خشم و ناتوانی در برقراری ارتباطات مناسب و موارد مشابه انجام می شود.

مهدی زاده تاکید کرد: معاونت آموزشی کل موسسه امسال با تشکیل کارگروه ویژه مشاوره و روانشناسی ویژه دبستان و دبیرستان های دوره اول، تدریس مهارت زندگی را در قالب کتاب و فیلم های آموزشی و … و به تفکیک پایه های مختلف را آماده و برنامه ریزی کرده است که آموزش دانش آموزان بر مبنای آن ها و توسط مدرسان متخصص روانشناسی انجام می شود.این معاونت وظیفه آموزش و نظارت بر کار دانش آموزان و مدرسان را نیز برعهده دارد.

 

نیما جوادزاده کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس درس تفکر و مهارت زندگی در مدارس علوی، در خصوص تدریس این مهارت زندگی برای دانش آموزان پسر گفت: در قالب این مهارت، مطالبی در مورد مسائل روزمره، روانشناسی، مدیریت خشم و مدیریت انواع هیجانات به دانش آموزان آموزش می دهیم.

وی افزود: این مهارت زندگی را برای نخستین بار در شمالغرب کشور برای دانش آموزان علوی تدریس می کنیم و کتبی که برای آن در نظر گرفته ایم حاوی مطالب ارزرنده، علمی و رواشناسی است که از مسائل حاشیه ای و کلیشه ای به دور است.

وی با بیان اینکه مفاهیم و مسائل موجود در کتب درسی مفاهیم زندگی، می تواند در زندگی آینده دانش آموزان کاربرد و نقش بسزایی داشته باشد و دانش آموزای که وارد دانشگاه می شود با مهارت هایی که آموخته می تواند در جامعه عملکرد بهتری در رفتار و کردار خود داشته باشد این مهارت از مدرسه تا زمان پیری فرد همراه خواهد بود، تاثیر مثبتی در شخصیت فرد خواهد داشت.

این مدرس مهارت زندگی در دبیرستان پسرانه دوره اول دانش پژوه علوی خاطرنشان کرد: یکی از فصول مهم کتاب مهارت زندگی در مورد کنترل خشم است، دانش آموزان در مورد علایم، چرایی خشم وعلایم فیزیولوژیک خشم، نکات رفتاری و شناختی خشم شناخت پیدا می کند و با آگاهی کامل از آن، می توانند خشم خویش را کنترل کند.

وی افزود: یکی از فصول کاربردی کتب مهارت زندگی، در مورد آشنایی با نحوه تصمیم گیری است و مهارت هایی به دانش آموزان در خصوص تصمیم گیری آموزش داده می شود تا دانش آموزان بدانند چه زمانی باید مستقل و چه زمانی باید با تکیه بر مشورت والدین تصمیم بگیرند.
جوادزاده تاکید کرد: آموزش مهارت زندگی به دانش آموزان، فرصت ایده عالی است که از سوی موسسه علوی بستر مناسب آن فراهم شده تا دانش آموزان به مهارت های زندگی شناخت پیدا کنند وامیدواریم بتوانیم این مهارت ها را از مدرسه به داخل خانواده تعمیم بدهیم.

فاطمه فرجی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مدرس مهارت زندگی در دبیرستان دخترانه دوره اول دانش پژوه علوی نیز در این خصوص اظهار کرد: موسسه علوی امسال در راستای برنامه ریزی برای رشد و پیشرفت دانش آموزان، واحدی را به عنوان مهارت زندگی در بین دروس گنجانده است و طی تحقیقات و پژوهشهایی که صورت گرفته، متوجه شدیم که دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی از یک بعد علمی رشد می کنند، بنابراین این نیاز احساس شد که آنها باید از بعد مهارت زندگی نیز رشد و تعالی یابند، موسسه علمی به همین منظور برای پرورش و تربیت دانش آموزان آگاه به مهارت زندگی گامی موثر برداشت.

وی گفت: در قالب این مهارت، در مورد قدمت، پیدایش مهارت زندگی، انواع مهارت های زندگی از جمله مهارت های ارتباطی، اصول ارتباط سالم را به دانش آموزان آموزش می دهیم تا زمانی که دانش آموزی وارد روابط ناسالم شد، اجازه ندهد کسی از او سوء استفاده کند و بتواند روابط سالم را از ناسالم به خوبی تشخیص دهد.

این مدرس مهارت زندگی اعلام کرد: مهارت هایی مثل همدلی، مهارت تصمیم گیری، حل مسئله و کنترل استرس که متاسفانه قبل امتحان گریبانگیر دانش آموزان است، در قالب این درس به آنها بیان می کنیم.
وی گفت: دانش آموزان از درس مهارت زندگی استقبال چشمگیری داشته اند و تاکید کرده اند این مهارت نه تنها برای ما بلکه باید به والدین هم اطلاع رسانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *