اعتیاد به تلفن همراه در بین دانش آموزان منجر به افت تحصیلی می شود و چه بسا برخی از دانش آموزان با استفاده بی رویه از موبایل دچار اختلالات ذهنی بشوند.

به گزارش روابط عمومی، طبق یافته های اخیر، رواج استفاده از تلفن همراه در بین دانش آموزان در چندین سال اخیر به شدت اوج گرفته است، حتی کودکان زیر ۵ سال نیز از گوشی های هوشمند استفاده می کنند.

برخی کودکان عادت کرده‌اند صبح که از خواب بیدار می‌شوند، سراغ تلفن همراه بروند و به عقیده محققان، استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب دانش آموزان نوعی اعتیاد پدید می‌آورد که درست مانند اعتیاد به مواد مخدر اثرات مخربی دارد.

استفاده از تلفن همراه، علاوه بر محاسن، معایبی هم دارد، طبق آمار، دانش آموزان بیش از هر گروهی در جامعه از موبایل بهره می برند، با این حال یکی از آسیب های جدی که سلامت و روان آنها را تهدید می کند، اعتیاد به موبایل است.

ضعف بینایی

اعتیاد به استفاده از تلفن همراه می تواند مشکلات بینایی را برای دانش آموزان پدید بیاورد، بررسی‌های جدید دانشمندان اروپایی نشان می‌دهد کار زیاد با موبایل به چشم کودکان آسیب‌های جدی وارد می‌کند و می‌تواند برای سیستم عصبی و چشمی کودکان بسیار مضر باشد و آنها را دچار ضعف بینایی کند.

بروز مشکلات عصبی در دانش آموزان

استفاده بی رویه از تلفن همراه می تواند مشکلات عصبی برای دانش آموزان به وجود بیاورد و دانش آموزان با فاصله گرفتن از دنیای کودکی و بازی های شاد و مفرح، با قرار گرفتن در معرض اشعه های ناشی از تلفن همراه، دچار تحلیل اعصاب می شوند و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکل می‌شود.

اختلال خواب

طبق تحقیقات نویسنده ارشد دانشگاه هوستون، «دستگاه‌های الکترونیکی نظیر تبلت و گوشی همراه سطح هورمون خواب را کاهش و کیفیت خواب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند؛ هزینه‌های پایین آمدن کیفیت خواب به خصوص در کودکان بسیار بیشتر از خستگی و خواب‌آلودگی است؛ عدم داشتن خواب منظم با خطر بالایی از افسردگی، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط است».

معتادان موبایل، به مرور زمان منزوی می شوند و از خانواده فاصله می گیرند و  به دلیل خستگی ناشی از  تلفن همراه دیگر قادر به مطالعه و درس خواندن نیستند و به مرور دچار افت تحصیلی می شوند.

پرخاشگری یکی دیگر از پیامدهای منفی استفاده بی رویه از تلفن همراه است، دانش آموزان با روی آوردن به بازی های خشونت آمیز و قرار گرفتن در معرض بازی های خطرناک، رفتارهای غلط و خشونت آمیز یاد می گیرند و این رفتارها را در دنیای واقعی پیاده می کنند.

طبق توصیه روانشناسان، والدین باید نسبت به استفاده دانش آموزان از تلفن همراه، کنترل آشکار و پنهانی داشته باشند و آنها را از آسیب های ناشی از استفاده بی رویه تلفن همراه مصون بدارند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *