تصمیم گیری برای ادامه تحصیل و یا اشتغال به کار، یکی از چالش های جوانان است. بسیاری راه اول را انتخاب می کنند و وارد دانشگاه می شوند تا به واسطه مدرک تحصیلی بالاتر، شغل بهتری بیابند؛ برخی نیز در مسیر دوم قدم بر می دارند که معایب خاص خودش را دارد. البته ما هیچ کدام از این روش ها را تأیید یا رد نمی کنیم، اما قطعاً داشتن تحصیلات دانشگاهی، در کنار تجربه می تواند فرد را به جایگاه اجتماعی بالاتری برساند.

آنچه در مورد یافتن شغل اهمیت دارد، به انداره خود آموزش عالی، مهم است. آیا داشتن مدرک دانشگاهی بالاتر به شما بیشتر کمک می کند، یا تجربه کاری برای شما اهمیت بیشتری دارد؟…؛ فراتر از به دست آوردن شغل، آیا تجربه یا تحصیلات شما از نظر امنیت شغلی، رشد شغلی و کسب درآمد خوب برای دهه های آینده به شما کمک خواهد کرد؟

در این مقاله، با تکیه بر تحقیقات، داده‌ها و نظرسنجی‌ها، به دنبال این هستیم که به پاسخ این سؤالات برسیم.

توجه شما را به این نکات مهم جلب می کنیم:

  • میزان تحصیلات و درآمد، ارتباط نزدیکی با هم دارند و مدارک دانشگاهی بالاتر معمولاً منجر به حقوق بالاتر می شود.
  • کارگران با تحصیلات بهتر، نرخ بیکاری کمتری دارند.
  • تحصیلات عالی دانشگاهی، مخصوصاً برای افرادی که در ابتدای کار خود هستند اهمیت دارد. همانطور که پیش می روید، تجربه شغلی و کسب مهارت های جدید می تواند اهمیت بیشتری پیدا کند.

تجربه کاری در مقابل تحصیلات دانشگاهی: یک مرور کوتاه

استدلال‌ های مربوط به آموزش عالی در مقابل تجربه کاری و یا بالعکس، متفاوت است، اما برخی از اصلی‌ترین آنها به شرح زیر است:

کسب تحصیلات عالی دانشگاهی فقط ثابت می کند که می توانید در دانشگاه موفق شوید، نه در یک موقعیت شغلی در دنیای واقعی. موفقیت در کار، چیزهای بیشتری را در مورد شما به کارفرمایان ثابت می کند.

تجربه کاری می تواند امروز شما را به یک شغل خاص هدایت کند، اما بدون تحصیلات عالی، ممکن است مهارت هایی را که برای پیشرفت آینده، مهم هستند، نداشته باشید.

مدرک دانشگاهی می تواند نشان دهد که شما دانش تخصصی یا مهارت های فنی مورد نظر کارفرما را دارید و می توانید با حداقل آموزش در حین کار، به موقعیت های بهتر منتقل شوید.

تجربه کاری و اشتغال، چقدر اهمیت دارد؟

اگر به تازگی فارغ التحصیل شده اید، مدرک تحصیلی جدید شما ممکن است همان مدرکی باشد که نشان می دهد مهارت های لازم برای یک شغل اولیه را در رشته انتخابی خود کسب کرده اید. کارفرمایان احتمالاً شما را به عنوان فردی می بینند که می تواند به سرعت و دقیق عمل کند و به آموزش کمی در حین کار نیاز دارد؛ این آموزش ها برای کارفرمایان، هم هزینه و هم زمان زیادی صرف می کند.

هر تجربه کاری که در طول مسیر به دست آورده اید نیز می تواند کمک کننده باشد؛ چه به صورت کارآموزی در یک رشته یا صرفاً یک شغلی با حقوق ماهانه.

تحقیقات نشان می دهد که کار کردن در دوران کالج، با کسب مهارت های مورد علاقه کارفرماها مرتبط است؛ این مهارت ها شامل کار گروهی و مدیریت زمان می باشند. تجربه کاری در حین تحصیل به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ارزش عملی دروس کلاسی خود را بفهمند؛ علاوه بر این، به دستیابی و تعیین اهداف و مسیر رسیدن به آرزوهای شغلی آینده آنها کمک می‌ کند.

چرا آموزش های دانشگاهی، ارزش و اهمیت دارند؟

تحصیلات دانشگاهی، در بیشتر موارد منجر به ثبات شغلی و دستمزد بهتر می شود. افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند، معمولاً درآمد بیشتری دارند و نرخ بیکاری کمتری را تجربه می کنند.

جدیدترین تحقیقات شغلی نشان داد که در سال ۲۰۲۰، کارگران دارای مدرک حرفه ‌ای یا دکترا، بالاترین میانگین درآمد هفتگی را داشتند و پس از آن، کارگران دارای مدرک کارشناسی ارشد و مدرک لیسانس قرار داشتند. افراد با مدرک کاردانی در رتبه بعدی حقوق خوب قرار دارند و در انتهای لیست، کارگران فاقد دیپلم دبیرستان قرار گرفته اند.

آموزش بیشتر و تحصیلات دانشگاهی نیز با نرخ پایین بیکاری همخوانی دارد. البته این آمار می تواند برای هر کشور و هر شهر، متفاوت باشد. امروزه تأکید شده است که دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع دانشگاهی، حتماً به یک حرفه یا شغل مشغول باشند تا تجربه کاری را نیز برای خود ثبت کنند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که داشتن یک یا چندین مدرک دانشگاهی در رزومه می تواند در وهله اول به متقاضیان شغل، مزیتی برای استخدام بدهد.

در اکثر موارد، داشتن برخی از مهارت های فردی و کاری نیز می تواند برای رسیدن به شغل های بهتر، مؤثر باشد. مهارت هایی از جمله ارتباطات کلامی، کار گروهی، حل مسئله، مهارت های رفتاری و …، برای یافتن شغل خوب، اهمیت دارند.

البته در این زمینه، چالش هایی نیز وجود دارد. تحصیلات دانشگاهی، گران است و هر چه سال‌های بیشتری را برای گرفتن مدرک بگذرانید، سال‌های کمتری در جایگاه شغلی خواهید بود و درآمد کمتری کسب خواهید کرد.

اخذ مدرک لیسانس یا مدرک پیشرفته‌تر ممکن است به معنای خرج میلیون ها تومان باشد که ممکن است پس از شروع کارتان، سال‌ها طول بکشد تا این هزینه ها را جبران کنید؛ و همچنین بر تصمیم‌گیری‌های دیگر زندگی مانند خرید خانه، ازدواج کردن و تشکیل خانواده تأثیر می گذارد.

کارفرمایان، تجربه کاری را ترجیح می دهند یا تحصیلات دانشگاهی را؟

این تصمیمی گیری، به نوع شغل و ترجیحات فرد استخدام کننده بستگی دارد. بررسی‌ها در طول سال‌ها نشان می‌دهد که اکثر کارفرمایان برای آموزش عالی ارزش قائل هستند. با این حال، تجربه همچنان می‌تواند نقش مهمی در تصمیم‌ گیری جهت دادن شغل یا ارتقای شغلی کارمندان داشته باشد.

در برخی از مشاغل، سطح مشخصی از آموزش عالی را به عنوان شرط ورودی مشخص می کنند. برخی دیگر از مشاغل، مانند شغل بازاریابی و فروش، برای نتایج و تجربه کاری ارزش بیشتری قائل هستند.

آیا آموزش دانشگاهی می تواند جایگزین تجربه کاری شود؟

در برخی موارد، بله. کارفرمایان می‌توانند تکمیل یک دوره دانشگاهی مرتبط را معادل تجربه کاری واقعی حساب کنند. اگر آن دوره بسیار مورد توجه قرار بگیرد، حتی ممکن است ارزش آن بالاتر از زمان صرف شده در یک تجربه کاری دیگر باشد.

آیا تحصیلات دانشگاهی ارزش پول خرج کردن را دارد؟

این، بستگی به این دارد که قصد دارید در چه رشته ای تحصیل کنید و شرایط ورود به حرفه انتخابی شما چیست. در بسیاری از حرفه یا رشته ها، مدرک تحصیلی از یک دانشگاه خوب به شما کمک می کند که در رتبه های بالاتر، شغل های بهتری کسب کنید. اگرچه تحصیلات در دانشگاه ها، بخصوص دانشگاه آزاد، کمی گران است و ممکن است همیشه ضروری نباشد، اما ارزش این را دارد که آن را در کنار تجربه کاری خود، داشته باشید.

جمع بندی

در درازمدت، منفعت آموزش عالی، بسیار قابل توجه است. در یک مطالعه، ۸۸ درصد از مدیران اجرایی و ۸۵ درصد از مدیران استخدامی گفته اند که پول و زمان لازم برای گرفتن مدرک دانشگاهی قطعاً احتمالاً ارزش زیادی دارد.

ترکیب ایده آل تحصیل دانشگاهی و تجربه کاری می تواند از رشته ای به رشته دیگر متفاوت باشد. در حالی که مدرک تحصیلات تکمیلی برای برخی مشاغل مهم است، ممکن است در برخی دیگر از شغل ها، ارزش کمی داشته باشد. در حالت ایده آل، شما، اگر کاندیدای یک شغل هستید، می توانید به کارفرمایان نشان دهید که هم تحصیلات دانشگاهی خوب و هم تجربه لازم را در زمینه کاری انتخابی خود دارید. این ترکیب می تواند از رشته ای به رشته دیگر متفاوت باشد و ممکن است به مدرک پیشرفته تر، مثلاً فوق لیسانس یا دکتری نیاز نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *